La modificació del 30%, la normativa que obliga els promotors a reservar aquest percentatge a habitatge social en els edificis de nova construcció i en les grans rehabilitacions, comença a prendre forma. La proposta que el govern de Jaume Collboni ha posat sobre la taula dels grups municipals deixa pràcticament fora les grans rehabilitacions, ja que n’augmenta el percentatge d’aplicació dels 600 als 1.500 m².
Collboni busca tancar un acord amb Junts per Barcelona per aprovar la modificació. Els Comuns ja han dit que no donaran suport a cap modificació d’una normativa que ells van impulsar el 2018 -i es va aprovar amb els vots del govern d’Ada Colau, PSC, Junts (llavors PDeCAT) i ERC-, el PP no vol cap canvi sinó eliminar l’obligació de reservar cap percentatge de sòl. I ERC assegura que ningú està parlant amb ells des de fa mesos sobre aquest tema, tot i que el govern municipal vol que el partit independentista se sumi al pacte. Elisenda Alamany, la presidenta republicana al consistori, ja ha dit públicament que difícilment la proposta del PSC podrà comptar amb els seus vots. Finalment, la iniciativa no passarà aquest dijous per la comissió de govern i, per tant, no es debatrà a la comissió d’Economia de la setmana vinent.
Crítiques dels Comuns
PSC i Junts sumen la majoria del plenari, però el grup que encapçala Jordi Martí Galbis ha posat com a condició per aprovar la modificació diferents propostes en l’àmbit de l’habitatge i reduir l’IBI un 4% l’any vinent. ERC ha manifestat que una reducció de l’IBI és per a ells una línia vermella. I els Comuns opinen que la proposta de Collboni trenca amb el principi d’aquesta mesura, pensada per anar contra l’especulació, i sostenen que l’alcalde s’alinea amb Junts i el sector immobiliari.

Un canvi d’ús en l’immoble
En la proposta de Collboni, a la qual ha tingut accés el TOT Barcelona, el govern socialista només deixa dues excepcions en les grans rehabilitacions, en les quals seria d’obligat compliment la norma: quan es produeixi un canvi d’ús en l’edifici a habitatge plurifamiliar -en aquells casos en què els canvis d’ús s’apliquin a 600 m² de sostre o més-, i en divisions horitzontals en finques de propietat vertical, amb l’excepció si els immobles han estat reformats els darrers 10 anys, quan no caldria aplicar la regulació. Amb aquest canvi, el nombre de finques afectades es reduiria considerablement. Amb la normativa actual a les mans afecta uns 4.000 immobles.

En barris limítrofs o en parcel·les públiques
El govern sí que manté aplicar la normativa del 30% en edificis de nova construcció de 600 m² o més, i també en aquells que s’ampliïn. Però a diferència d’ara, quan és obligat ubicar l’habitatge social en la mateixa finca, Collboni obre la porta al fet que el 30% es construeixi en altres solars del mateix barri o de barris limítrofs, en habitatges construïts que estiguin buits del mateix barri o en parcel·les públiques amb sostre d’habitatge públic en qualsevol punt de la ciutat, exposa el text del govern presentat als grups.
Això es faria mitjançant un canvi de l’article 73 de la Carta Municipal (la Constitució de Barcelona), habilitant un registre de les transferències d’aprofitament urbanístic i amb un acord de transferència d’aprofitament urbanístic, “amb equivalència de valors, amb control previ municipal i informació pública”. Aquest fet es tradueix en el fet que si el promotor fa ús d’aquesta possibilitat hauria de pagar a l’Ajuntament la compensació econòmica corresponent que el govern de la ciutat destinaria a ampliar el parc públic de lloguer assequible.