La moratòria de desnonaments a famílies vulnerables va caure aquest dimarts a la tarda. El PP, Vox i Junts van tombar al Congrés dels Diputats el decret del govern espanyol que, entre altres qüestions, protegia jurídicament aquelles persones en una situació més precària per evitar que perdessin el seu domicili si el propietari era un gran tenidor. No han hagut de passar ni 24 hores de la votació a la cambra espanyola perquè s’hagi executat el primer llançament d’una família sense alternativa a Barcelona. Ha estat al número 45 del carrer de Blesa, al barri del Poble-sec, on des de feia gairebé un any i mig residien l’Hajar i l’Ahmed, que tenen dues filles menors d’edat. Pagaven 1.300 euros al mes per un pis rellogat que en realitat costava 800 euros. El titular del contracte era l’antic cap del pare de família, que pocs mesos després de l’entrada de la parella al pis va deixar de pagar a la propietat, un gran tenidor.
Fins que es van adonar de l’estafa, la família no va deixar mai de pagar el lloguer i inclús va costejar la rehabilitació del domicili, que es trobava en un estat força precari. Malgrat tot, s’han vist abocats a un procés de desnonament que ha culminat cap a les dues de la tarda d’aquest dimecres i la data del qual se’n van assabentar fa només dues setmanes. Un important desplegament dels antiavalots dels Mossos d’Esquadra ha permès executar el llançament, tot i que la família no té cap alternativa residencial al seu abast. De fet, des del Sindicat de Barri del Poble-sec -que els ha acompanyat en tot el procés i havia convocat una concentració per evitar el desallotjament- denuncien que els serveis socials municipals només els han pogut oferir una ajuda econòmica per pagar part de la primera mensualitat d’un pis turístic. Aquesta sembla ser l’única alternativa sobre la taula, ja que el sistema d’allotjaments d’emergència està col·lapsat i els hostals amb places de reallotjament fa una setmana que estan plens.

Exclosos del mercat d’habitatge
Des que es van assabentar de l’inici del procés judicial fa uns mesos, la família ara desnonada ha provat d’aconseguir llogar un pis sense èxit. Tot i tenir uns ingressos de prop de 1.500 euros, no han trobat cap habitatge al mercat que puguin pagar o bé que el propietari estigui disposat a llogar-los per la seva procedència, un biaix racista que segons denuncia el moviment prohabitatge està a l’ordre del dia. Amb el llançament executat, els afectats esperen que es materialitzi la solució temporal oferta pels serveis socials. Un pegat que els permetrà almenys guanyar temps per trobar una alternativa. “Exigim que s’aturin tots els desnonaments mentre no hi hagi alternatives residencials per a les famílies vulnerables davant la saturació i el col·lapse del sistema d’allotjaments d’emergència”, reblen des del Sindicat de Barri del Poble-sec, que alerten que aquest pot ser el primer d’una allau de llançaments impulsat per la caiguda de la moratòria.


