Final feliç per al Juanjo Hernández, el veí de Ciutat Meridiana que va estar a punt de ser desnonat fa uns mesos per un retard burocràtic. La cooperativa Sostre Cívic ha formalitzat l’acord per comprar el pis d’aquest home de 56 anys, que el passat mes de maig salvava el tercer intent de desnonament gràcies al suport veïnal i a la convocatòria del Sindicat de Llogateres. Amb aquest pacte anunciat aquest dijous en una roda de premsa, l’afectat podrà continuar residint al seu domicili de l’avinguda de Rasos de Peguera, tenint un “dret d’ús permanent” a través d’una quota mensual assequible.
El cas d’Hernández és un dels tants que van esclatar després de la crisi immobiliària. L’home va comprar l’habitatge als anys 2000, però en un moment donat no va poder pagar la hipoteca i va arribar a un acord per quedar-s’hi amb un lloguer social. Després que el domicili passés per les mans de diversos fons d’inversió, va acabar en mans de Cerberus que es va negar a renovar-li el contracte el 2020. La seva primera data llançament es va poder suspendre perquè es va acreditar la vulnerabilitat de l’home, però una lleugera pujada de sou el deixava fora d’aquest reconeixement social per al segon intent de desnonament. Així doncs, van caldre dues grans mobilitzacions ciutadanes convocades pel Sindicat per poder aturar tant el segon com el tercer intent de desnonament.
Per a aquest tercer llançament, l’acord entre Sostre Cívic i el fons propietari ja estava segellat, però estava a l’espera de la signatura del contracte d’arres, un tràmit burocràtic que les parts feia dues setmanes que esperaven formalitzar. El pacte no va arribar a temps, però sí que s’ha pogut finalment tancar aquest mes de novembre. Aquesta operació no només permet aturar l’intent de desnonament, sinó que també frena els “processos especulatius” del fons i converteix l’habitatge en un bé protegit per a l’ús social, amb Hernández com a inquilí en qualitat de soci de la cooperativa.
Un altre model viable i deures per al Govern
Des del Sindicat de Llogateres apunten que aquesta adquisició s’ha realitzat en el marc de l’aliança estratègica signada el 2023 amb Sostre Cívic. El conveni té com a objectiu impulsar processos de cooperativització en contextos de lluita llogatera a través de la cessió d’ús i la mobilització d’habitatge cap a models no especulatius. A més, pretén incidir en les polítiques públiques per tal d’enfortir el model cooperatiu com a via per ampliar el parc protegit d’habitatge. L’operació s’ha fet possible gràcies a un préstec de l’Institut Català de Finances bonificat per Agència Catalana de l’Habitatge, dins el programa d’adquisició i rehabilitació d’habitatges per a la seva mobilització social.
La voluntat és que aquesta compra formi part d’una estratègia reproduïble: cooperatives i sindicats articulats amb instruments públics poden “ampliar el parc assequible i protegir el dret a l’habitatge de les persones que viuen de lloguer”. En aquest sentit, des de l’entitat insten el Govern a ampliar i actualitzar els instruments financers públics per permetre compres conjuntes amb l’administració, estendre el dret de compra preferent a les llogateres de blocs propietat de fons i multipropietaris per facilitar-ne la transformació en cooperatives en cessió d’ús i a apostar decididament per la mobilització d’habitatge existent com a via ràpida i eficient per garantir el dret a l’habitatge i combatre l’especulació.

