La unitat antidesnonaments l’Ajuntament de Barcelona va atendre 1.881 famílies que van perdre l’habitatge on vivien durant l’any passat. Ara bé, tot i la magnitud d’aquestes xifres, el Servei d’Intervenció en processos de Pèrdua de l’Habitatge i Ocupacions (SIPHO) de l’Ajuntament de Barcelona afirma que les dades registrades són menors que les dels anys anteriors, concretament un 17% de casos menys que l’any 2021 on es van registrar un total de 2.267 casos. Segons explica el Consistori, aquestes dades es justifiquen gràcies a l’actual llei catalana que obliga els grans tenidors a oferir lloguers socials.
La meitat de les gairebé dues mil famílies que han fet ús del servei de l’Ajuntament i han estat desnonades, vivien en pisos propietat de grans tenidors, és a dir, on els propietaris eren societats empresarials, siguin financeres o d’algun altre tipus, amb més de 10 habitatges o de persones particulars amb més de 15 pisos sota propietat.
L’Ajuntament de Barcelona treu pit de la gestió amb dels desnonaments a la ciutat i assegura que la unitat especialitzada a evitar aquests processos “ha aconseguit la suspensió de prop de 9 de cada 10 ordres de llançament” que s’emeten. Un èxit pel SIPHO, ja que el seu objectiu és “evitar al màxim a través de la prevenció i la mediació que es produeixin desnonaments”.
Més esforços de prevenció
Per seguir ampliant els esforços que duen a terme des del Servei d’Intervenció en processos de Pèrdua de l’Habitatge i Ocupacions, l’Ajuntament de Barcelona ha comunicat avui que triplica el personal destinat al servei i n’augmentarà els recursos: “Fem un gran salt endavant per poder aprofundir en la mediació i evitar a les famílies l’angoixa que suposa una demanda i una data de desnonament”, afirmen. El nou contracte acordat amb Vincle, l’empresa que ja gestionava el servei actualment, pels pròxims dos anys ha permès passar de 16 professionals a 43, i dota el servei d’un equip jurídic propi. “L’ampliació de l’equip permetrà reforçar la mediació i intervenció preventives”, conclouen.
