La plataforma Zeroport ha presentat al·legacions al Pla Director Urbanístic (PDU) que ha de permetre una nova terminal ferroviària amb tres estacions, diverses infraestructures viàries i l’ampliació, en definitiva, de la zona logística del port. L’entitat assegura que es tracta d’un pla “obscur” per fer-ne una ampliació “sostenible”, però amb “més megainfraestructures per trinxar més encara el Delta del Llobregat”. Alhora, pronostiquen un “augment dels vehicles i de la contaminació a l’àrea metropolitana” i asseguren que “només beneficiarà el port i les seves concessionàries”.
Una de les claus per justificar aquest projecte és la rebaixa d’emissions de CO₂, gràcies a l’augment del transport de mercaderies amb tren que, en principi, haurà de substituir molts dels camions que les transporten ara. En tot cas, Zeroport critica que el PDU amaga que a l’àrea metropolitana “hi circularan un 27% més de vehicles” i que, per tant, hi haurà “més contaminació”. La plataforma també justifica el seu neguit al·legant que el pla contempla “una terminal on entraran i sortiran camions a carregar i descarregar” i també consta una ampliació “de la zona logística del Prat fins a ocupar la totalitat dels terrenys disponibles”. Tot plegat els fa pensar que s’està promocionant una sostenibilitat “falsa” que acabarà amb “més contaminació a l’àrea metropolitana”.
Afectacions al delta del Llobregat
D’altra banda, Zeroport assegura que el PDU afecta l’antiga i nova llera del Llobregat. “Hi ha nombrosa jurisprudència europea i espanyola que obliga que les IBA siguin espais naturals protegits”, apunten en el comunicat. A més, s’apunta que el nou pla es basa “en una declaració d’impacte ambiental caducada (2007)” i que “no preveu la necessitat de fer nous estudis d’impacte ambiental, quan afecta l’antiga i la nova llera del riu a tocar dels espais naturals protegits”. A més, es critica que els espais verds que no es faran a l’antiga llera es traslladen al Prat, en una zona que, apunten, està destinada a l’agricultura de proximitat.