Les persones que tinguin previst agafar un vol durant aquest pont d’agost s’enfrontaran a una doble vaga que deixarà tocat l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat. Les mobilitzacions dels treballadors del servei de handling de les instal·lacions preveuen tenir una “afectació molt important” per als passatgers en el cap de setmana amb més operacions de l’any. Així ho han avisat aquest dimecres els diferents sindicats convocants, que alerten que el conflicte amb les companyies està “enquistat” en ambdós casos, fet que podria provocar nombroses incidències, retards o cancel·lacions.
La primera d’aquestes mobilitzacions és la vaga parcial de la plantilla del servei de terra de Ryanair, operat per la companyia Azul Handling. Les mobilitzacions dels treballadors de la companyia implicaran aturades en el servei entre el 15 i el 17 d’agost, concretament entre les cinc del matí i les nou del matí, entre les dotze del migdia i les tres de la tarda i entre les nou i la mitjanit. La previsió és que es repeteixin cada dimecres, dijous, dissabte i diumenge fins al 31 de desembre.
La segona de les mobilitzacions la protagonitzarà el grup Menzies que dona servei de terra a aerolínies com Emirates, British Airways, Latam, Turkish Airlines o Norwegian. En aquest cas, la protesta serà de 24 hores, i es repetirà els tres caps de setmana d’agost. Menzies opera a Barcelona, Palma, Màlaga, Alacant i Tenerife Sud per companyies com Avianca, American Airlines, EgyptAir, Aer Lingus, Wizz Air i Transavia.
Protestes evitables i un acord encara molt lluny
“L’equipatge, l’embarcament, la facturació… tot està contractat pel servei de handling, que treballa perquè tot vagi bé des que el passatger arriba a l’aeroport fins que recull la seva maleta […] Aquest cap de setmana és que és el més alt d’ocupació de vols i de nombre d’operacions en tot l’any. Evidentment, hi haurà problemes d’ocupació, de nombre de retards i cancel·lacions”, ha assenyalat en unes declaracions recollides per l’ACN Josep Ramírez, responsable d’UGT del sector aeri.
El líder sindical apunta que les protestes “no són una sorpresa per cap de les dues companyies” que arrosseguen “incompliments” prèviament denunciats per la plantilla “que no es poden mantenir en el temps”. En el cas de Menzies, l’empresa es va comprometre al novembre regularitzar nòmines i abonar un deute amb la plantilla, però més de mig any més tard “encara no ha passat”. Pel que fa a Azul Handling, segueix la política de Ryanair de “pensar que les lleis d’aquí no li són aplicables” i d’aplicar una política de “sanció permanent per tal d’acovardir la seva plantilla”. “Ara mateix no hi ha cap mena d’avenç de la negociació perquè no hi ha res posat sobre la taula d’una forma ni oficial ni extraoficial”, remarca Ramírez.