El sector del taxi està decidint aquests dies quines seran les noves tarifes que s’aplicaran de cara a l’any 2025. Representants de l’Institut Metropolità del Taxi (IMET) i dels diferents sindicats i associacions tenen previst reunir-se aquest mateix dilluns per abordar aquesta qüestió, que de moment no sembla a prop d’arribar a un acord de consens. La primera proposta de l’administració plantejava una pujada en l’import del 4%, una xifra que ha desfermat les crítiques de bona part del sector, que la veuen “inacceptable” perquè no té en compte l’augment de costos del servei.
En concret, sindicats com Élite Taxi asseguren que les noves tarifes presentades per l’IMET estan basades en unes estimacions de costos que “infravaloren els reals d’operació”, especialment pel que fa a les assegurances, el carburant i el manteniment dels vehicles. Per justificar aquestes afirmacions, l’agrupació de taxistes ha encarregat un informe signat per l’economista Sergi Cutillas, investigador de l’Observatori del Deute a la Globalització (ODG) i membre de la Plataforma Auditoria Ciutadana del Deute (PACD). Aquest estudi -que es basa en les dades de 90.000 trajectes i els costos de diferents flotes amb un total de més de 450 taxis– analitza aquesta despesa derivada de l’activitat en el context actual, dibuixant unes xifres molt superiors a les estimades per part de l’administració, i proposa un nou sistema tarifari que “més just” amb la realitat del sector.
Trajectes curts més cars per redistribuir guanys
La proposta que posa sobre la taula Élite Taxi d’acord amb aquest estudi és un augment de la tarifa general del 5,8% i una modificació dels imports per als trajectes curts i els temps d’espera, les situacions que generen més ineficiències i costos per als taxistes, segons denuncien des del sindicat. Així doncs, es planteja encarir tant els primers cinc quilòmetres com els primers quinze minuts d’espera, però mantenir el preu per a distàncies superiors. Aquest sistema que pretén “compensar les ineficiències associades als trajectes curts, que requereixen els mateixos costos fixos que els llargs, però generen menys ingressos”, i distribuir millors els guanys, afavorint un “repartiment més equitatiu” entre taxistes.
“Hem baixat les nostres pretensions per aconseguir una entesa i evitar arribar a mesures que no serien beneficioses per a ningú”, apunten des de l’agrupació de taxistes, assegurant que l’IMET ha de reenfocar la seva proposta si vol “garantir la viabilitat” del sector. Les negociacions amb l’administració continuaran aquest dilluns amb els dos plantejaments sobre la taula a l’espera d’un acord que no sembla tan allunyat -una distància de l’1,8%-, però que de no segellar-se podria derivar en noves fornades de protestes del sector.