L’impost sobre les Estades en Establiments Turístics, conegut popularment com a taxa turística, i el recàrrec municipal, que percep íntegrament l’Ajuntament de Barcelona, han deixat a les arques municipals, d’ençà que es van començar a aplicar, més de 315 milions d’euros, segons les dades facilitades pel consistori barceloní al TOT Barcelona. El recàrrec municipal, impulsat per ERC, es cobra des del 2021 i ha suposat fins al 2024 ingressos per a la capital catalana de 180,7 milions d’euros, mentre que la taxa turística, que cobra la Generalitat, ha tingut una repercussió econòmica per a l’Ajuntament de més de 134,6 milions d’euros des del 2014.

Divendres passat, el plenari de l’Ajuntament de Barcelona va aprovar l’augment del recàrrec municipal de la taxa turística. La iniciativa va ser impulsada per ERC i va rebre els vots a favor del govern de Jaume Collboni i Barcelona en Comú, mentre que Junts per Barcelona es va abstenir, i PP i Vox es van posicionar en contra. Ara, els clients dels allotjaments turístics de la ciutat paguen quatre euros del recàrrec, i el 2029 n’hauran de desemborsar vuit per persona i nit. L’increment serà d’un euro a l’any, és a dir, qui dormi en hotels i pisos turístics pagarà el 2026 cinc euros per client i nit; el 2027, sis euros; el 2027, set, i el 2028, vuit. Si a la tardor el Parlament de Catalunya aprova l’increment de la taxa turística, suposarà que d’aquí a quatre anys els clients dels allotjaments turístics de Barcelona, entre taxa i recàrrec, podrien arribar a pagar fins a 15 euros als hotels de cinc estrelles. Actualment, entre la taxa turística i el recàrrec, un client d’un allotjament turístic paga per nit a la capital catalana entre 5 i 7,5 euros, i el 2029, la forquilla es mourà entre els 10 i els 15 euros.
L’increment del recàrrec municipal es farà de manera esgraonada, un fet que el divendres passat va facilitar el vot a favor de l’executiu socialista. El tinent de l’àrea econòmica del consistori, Jordi Valls, ha explicat que la intenció és que les ordenances fiscals per al 2026 ja recullin aquest increment -sempre que, prèviament, la cambra catalana hi doni el vistiplau a l’octubre- així com el dels anys posteriors. Les ordenances fiscals del 2025 ja van posar el focus en la fiscalitat turística, amb pujades de l’IBI als hotels de luxe, els Béns Immobles de Característiques Especials (BICE), com les terminals de creuers, i les entrades del Park Güell, que han passat de 10 a 18 euros.

La fiscalitat turística, el tercer ingrés més important de l’Ajuntament
Tal com reconeix l’Ajuntament, la fiscalitat turística és el tercer ingrés més important del consistori, per darrere de l’Impost de Béns Immobles (IBI) i les plusvàlues. Quan la pujada del recàrrec municipal s’apliqui completament, l’any 2029, ERC calcula que pot suposar uns ingressos anuals aproximats de més de 200 milions d’euros, tot i que la recaptació serà més o menys en funció del nombre de persones que pernoctin en els allotjaments turístics. Des d’ERC, la seva presidenta a l’Ajuntament, Elisenda Alamany, defensa la necessitat “de governar el turisme” i recuperar l’equilibri de la ciutat, “amb el retorn social del turisme”. Els ingressos del recàrrec municipal serveixen per reduir l’impacte del turisme en els barris més afectats per la massificació i per finançar part de les despeses que generen els visitants en àmbits com la neteja, la seguretat o el manteniment de l’espai públic.

En només quatre anys, el recàrrec municipal ha permès a l’Ajuntament ingressar 180,7 milions d’euros. El 2021, la recaptació va ser de 3,2 milions (degut, en gran part, a la caiguda del turisme per la pandèmia); el 2022, 30,3 milions; el 2023, 65,6; i el 2024, 81,4 milions. De la taxa turística, que cobra la Generalitat, l’Ajuntament en percep el 50% dels ingressos que el Govern català té als allotjaments turístics de la ciutat. Des del 2014, els ingressos municipals per la taxa han estat de 134,6 milions. El 2014, van suposar 6,5 milions i el 2025, poc més de 25 milions. L’any passat entre la taxa turística i el recàrrec, l’Ajuntament va ingressar més de 106,5 milions.

El tinent d’alcaldia de l’àrea econòmica de l’Ajuntament valora que el recàrrec turístic ha servit per finançar àmbits com el transport públic, la seguretat o el Pla Clima. Una de les inversions més importants que s’està duent a terme amb el recàrrec és la climatització de 170 escoles públiques de la ciutat, amb una inversió fins al 2035 de 100 milions d’euros, amb un benefici per a 55.000 estudiants. L’octubre passat s’havien climatitzat 24 centres educatius, i el 2025 se n’enllestiran altres 30. Alamany, d’ERC, recorda que els ingressos del recàrrec municipal no poden anar destinats a polítiques de promoció del turisme. En canvis, les recaptacions de l’impost turístic a vegades sí que es destinen a finançar grans esdeveniments, com la sortida del Tour de França que Barcelona organitzarà el 2026, amb almenys 2,6 milions.

Més de 37 milions d’inversió aquest mandat
Aquest mes de juliol, la comissió de govern de l’Ajuntament ha aprovat destinar a 2,66 milions de l’impost turístic a 22 projectes, la majoria als barris de la ciutat. Entre aquests, hi ha iniciatives de dinamització ciutadana a Sant Martí, l’Eixample, Horta-Guinardó o Gràcia, la festa major de Nou Barris i la millora de la senyalització a Sarrià-Sant Gervasi o les Corts. Es tracta del cinquè paquet d’inversions al qual el govern de Collboni dona llum verda aquest mandat, amb un valor total de 37,12 milions d’euros per a 118 iniciatives.