Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El binomi talent-innovació, clau en el món de l’empresa

Massa sovint, la innovació es tracta en el món de l’empresa com un ens separat d’aquells que l’han d’aplicar. Les noves tecnologies, la digitalització, la IA, són dispositius que han de ser pilotats per un talent disposat, format i alineat amb els valors i objectius de la companyia perquè les seves iniciatives puguin arribar a bon port. Sobre aquesta base s’ha debatut en una de les taules rodones centrals de la setmana de la nova economia del Consorci de la Zona Franca de Barcelona, BNEW. Amb la col·laboració de BBVA, emprenedors i experts de diversos camps han explicat les seves experiències integrant equips i noves eines.

La taula La innovació i el talent, palanques clau en el creixement empresarial, dirigida i moderada per la directora de Talent i Cultura de BBVA a Espanya, Yolanda Martínez Bajo, cerca respondre la pregunta “Són el talent i la innovació un binomi guanyador?”. En ella, referents de la talla del cofundador de Glovo Sacha Michaud, el director creatiu Toni Segarra o el xef i propietari del Celler de Can Roca Joan Roca han explicat les seves experiències unint la disrupció amb l’impuls dels equips de treball.

Martínez Bajo va parlar sobre la seva experiència a BBVA i com “la tecnologia que proporciona la innovació és fonamental per al que ve”. Quelcom que entén profundament Glovo, explica Michaud: La seva empresa té “en l’arrel” una tecnologia que no para d’avançar; sempre buscant “un millor servei i donar a l’usuari els productes que demana”.

Tant Segarra com Roca conflueixen en aquesta idea, aprofundint en la capacitat de creació de valor que ofereixen els processos innovadors, especialment en mons creatius com la publicitat o la cuina. “Hem de tractar d’introduir una capa de valor que faci que la marca arribi a la innovació”, assegura el publicista. El xef, per part seva, celebra la capacitat de la seva proposta de trobar espais on “conflueix la cuina, el producte, l’enginy, la innovació i la tècnica”. Un món com el seu, no obstant això, demostra que els valors centrals de tot negoci es poden conservar fins i tot entre la tecnologia més capdavantera: “mantenim aquesta imaginació, al mateix temps intentant preservar l’ancoratge amb la tradició, amb la cultura, que ens envolta i que ens ha portat fins aquí”.

El talent “és un client”

En aquest pont entre cultura i innovació es troben, fermament, les persones, quelcom que Martínez Bajo considera imprescindible per a impulsar processos innovadors. La directiva, en aquest sentit, posa el focus en la necessitat -adreçada a BBVA- d'”atreure i fidelitzar el millor talent”; un talent que, a més, tingui espai per “créixer personalment i professional” al mateix temps que ho fa la companyia. Especialment rellevant per a aquest projecte, afegeix Michaud, és “tenir una visió molt clara que contagiï a tota l’economia”; una cultura sòlida d’empresa que arribi al conjunt d’equips. “Cada persona dins de la companyia ha de sentir que és part d’aquesta visió, que aporta, que no és un número”, postil·la el fundador de Glovo.

Roca, en un sentit similar, defensa tractar als empleats com a “clients, interns, però clients també”. Destaca, així, la centralitat de “cuidar a les persones”, i imprimir una “mirada humana” en tots aquells sectors en els quals l’equip atén un públic. És el cas de la restauració, però també de la banca, on s’introdueix “una qüestió de confiança”. Per a aconseguir uns equips que traslladin al client aquesta cultura, Segarra reclama una “correcta gestió del talent”. Sense ella, lamenta, “és difícil que tinguem la matèria primera per a construir les cultures simbiòtiques” que requereix una empresa moderna, en conversa amb el talent que la conforma.

El matrimoni talent-innovació

Davant les experiències dels panelistes, Martínez Bajo constata la necessitat, per a l’èxit empresarial, d'”anticipar-se, adaptar-se, emocionar i sorprendre”. “Dominar la tecnologia”, d’aquesta manera, no sembla suficient per a implementar processos innovadors reeixits. Roca, en aquest sentit, insisteix a introduir la “inspiració global” en un treball ancorat a la tradició, “ser locals”. Michaud també reivindica aquest contacte amb el fonament de la seva companyia: Glovo, assegura, tindrà un llegat extensiu, si bé no serà la seva proposta tecnològica. Es recordarà a la plataforma, assegura, pels “centenars de companyies creades per empleats” que hagin trobat en l’empresa els espais de desenvolupament en contacte amb l’avanç tècnic que reivindiquen els ponents. Agafant el guant, Segarra afegeix -des d’un sector com la publicitat, especialment dependent de generar vincle amb els consumidors- que “sense consistència, és impossible construir una connexió clara i emocional”. Així, emoció i gestió -com a talent i innovació- es donen la mà en qualsevol projecte de futur.

És important tenir entitats solvents i fortes que apostin per la innovació

Resulta indiscutible que la innovació, impulsada especialment pels avanços tecnològics, és un pilar fonamental de l’èxit empresarial. No obstant això, una aposta decidida per la innovació requereix una forta inversió en recursos i talent, cosa que en qualsevol sector només organitzacions amb una base sòlida i una clara estratègia poden afrontar. En el cas del sector financer, és important tenir entitats fortes i solvents que apostin per la innovació.

BBVA, amb els seus 167 anys d’història, és un clar exemple de com la innovació ha estat clau per a consolidar-se com una de les entitats líders en el seu sector, anticipant-se contínuament a les noves tendències. L’aposta per la innovació i el talent ha permès a l’entitat a més de créixer, oferir la millor experiència als seus clients, sorprenent amb noves funcionalitats i garantint la màxima seguretat en cada interacció.

Yolanda Martínez Bajo, directora de Talent i Cultura de BBVA a Espanya, destaca que “al llarg de la meva trajectòria en BBVA he vist com la innovació ha transformat el sector financer, i nosaltres sempre l’hem viscut com una oportunitat”. Aquest compromís de l’entitat es reflecteix en la inversió anual que realitza BBVA, que ascendeix a més 1.000 milions d’euros a Espanya, més de 3.000 milions a escala global. I és que per a la directora de Talent i Cultura de BBVA a Espanya, estar a l’avantguarda de la innovació requereix una inversió significativa, ja que la tecnologia és fonamental per poder adaptar-se a les noves demandes del mercat i “avançar d’una manera confiada cap a un futur que està ple d’oportunitats”.

No obstant això, la tecnologia, per si sola, no és suficient per mantenir un avantatge competitiu. El veritable diferencial radica en el talent humà que sap com aprofitar aquestes eines tecnològiques. Per a la directora de Talent i Cultura de BBVA a Espanya és la raó de ser de l’àrea que dirigeix, “a BBVA hem integrat moltes cultures, som la suma de moltes entitats, però sempre hem tingut una màxima: la de treballar per a atreure i fidelitzar el millor talent”, assenyala. Aquesta màxima s’ha posat especialment de manifest a Catalunya, on la integració d’entitats com CatalunyaCaixa i Unnim s’ha basat en la competència professional i el mèrit. De fet, prop del 80% de la plantilla de l’entitat a Catalunya procedeix de totes dues entitats.

Prop del 80% de la plantilla de BBVA a Catalunya procedeix de CatalunyaCaixa i Unnim

Per a BBVA és essencial fomentar espais on els empleats tinguin la possibilitat de créixer personalment i professional. Segons Yolanda Martínez Bajo, aquest enfocament, ha permès a l’entitat atreure i fidelitzar als millors professionals. No obstant això, subratlla que la veritable clau per a l’èxit futur no és només dominar la tecnologia, sinó ser capaç de connectar aquesta tecnologia amb les persones. “El futur no serà només d’aquelles companyies que dominin la tecnologia, serà d’aquelles companyies que sàpiguen connectar talent i emocions en un món cada vegada més digital”, reflexiona. Aquesta afirmació posa de manifest que el lideratge empresarial del demà estarà en aquelles empreses que aconsegueixin unir innovació tecnològica i el millor talent.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa