Des de fa uns anys, anar al supermercat i fer la compra bàsica és tot un repte per intentar estalviar com sigui. Preus disparats -especialment productes bàsics com l’oli- fan que la cistella de la compra acumuli increments molt notables. Ara bé, si triem bé què comprem i en quin establiment ho fem, un estudi elaborat per l’OCU calcula que ens podem estalviar fins a 1.273 euros anuals. Això sí, potser hem de visitar diversos supermercats per omplir la nevera. L’organització de consumidors ha visitat 1.070 establiments de 65 ciutats, a més dels principals supermercats en línia, i ha comparat 238 productes de 16 categories diferents que inclouen alimentació fresca (fruites, verdures, carn i peix), alimentació envasada, productes d’higiene i drogueria tant de marques líders de fabricant com de marques blanques. En total, s’estima en un 3,5% l’increment del preu de la cistella de la compra aquest 2024, prou lluny del 14,1% del 2023 i el 15,3% del 2022.
Alcampo de l’avinguda Diagonal, el més econòmic
I la sorpresa, i sort per als barcelonins, és que el supermercat més barat de tot l’Estat es troba a Barcelona. En concret, és un establiment de la cadena francesa Alcampo, situat a l’avinguda Diagonal, 462, un supermercat en format urbà, molt diferent del que la cadena té en diversos centres comercials, com Diagonal Mar, i que en aquest cas funciona amb la fórmula de franquícia. Ara bé, la cadena de supermercats Dani és la que ocupa la primera posició si ens fixem en el càlcul genèric de preus per cadenes, amb implantació a Andalusia.
I en l’altre extrem, l’establiment més car és el supermercat Sánchez Romero, situat al carrer Castelló, de Madrid, repetint de nou al capdamunt de la llista de l’OCU. L’estudi també assenyala que només 3 supermercats han reduït preus respecte al 2023. Quins són? Carrefour, Lidl i Aldi. Per contra, els tres supermercats que més han incrementat el seu preu, arribant fins al 9,7%, 8,2% i 7,2% respectivament, són El Corte Inglés, Hipercor i Supercor.