El pròxim dilluns 11 de novembre no hi haurà vaga de busos. Els sindicats convocants –CCOO i la UGT– van decidir a principis de setmana suspendre les aturades previstes arreu de l’Estat en el sector del transport de passatgers per la crisi provocada pel pas de la Depressió Aïllada a Nivells Alts (DANA) que ha assolat el País Valencià. “La ciutadania i l’Estat necessiten disposar ara mateix de tots els recursos possibles de mobilitat i logística. Per aquesta raó, seria irresponsable mantenir una vaga en l’actual context”, assenyalava la UGT en un comunicat el passat dimarts. En la mateixa línia, CCOO apuntava en un altre comunicat que els serveis de transport de viatgers per carretera amb autobús i de grues autopropulsades són “essencials en aquests moments” i que era calia acompanyar els afectats i els seus familiars amb aquest “gest de responsabilitat”.
Després de la jornada de vaga celebrada el passat 28 d’octubre, la d’aquest dilluns hauria sigut la segona data d’un calendari que preveu fins a sis aturades generals durant els pròxims dos mesos amb l’objectiu d’aconseguir la jubilació anticipada dels conductors a 60 anys. L’objectiu dels sindicats és poder arribar a un acord abans del 23 de desembre per evitar haver de convocar una vaga indefinida del sector. La següent mobilització està fixada per als pròxims 28 i 29 de novembre i ja suposa elevar el to de les protestes amb l’ampliació de les aturades d’un a dos dies laborables. A l’espera de veure si hi ha algun avenç en les següents setmanes abans de la pròxima data, els sindicats apunten que de moment no sembla que el pacte estigui a prop de rubricar-se.

“Hi ha hagut diverses reunions ordinàries de mediació, però en aquestes no s’ha produït cap acostament. Totes han acabat sense acord”, assegura en declaracions al TOT Barcelona Luis Mojal, responsable del sector del transport per carretera de CCOO Catalunya. Per a més inri, és dona la circumstància que just aquest dimecres es va tancar el pacte entre els sindicats i la patronal del sector de les grues autopropulsades, un dels pocs que -juntament amb el del transport de passatgers per carretera- encara no havien aconseguit els suports necessaris per impulsar els informes tècnics contrastats que permetrien establir les condicions d’accés als coeficients reductors, un requisit indispensable per poder tirar endavant aquesta prejubilació a 60 anys en comptes dels 67 que marca la normativa. Això deixa tant els conductors dels autobusos urbans operats per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) com dels interurbans operats per altres empreses com Moventis com el darrer col·lectiu en aplicar la mesura.
A l’expectativa després de més d’una dècada de bloqueig
Cal recordar que pols entre treballadors i administració es remunta fins al 2011, quan es va traslladar una primera petició a la Seguretat Social per aconseguir aquesta jubilació anticipada. Aquesta demanda es basava a consensuar uns coeficients reductors que contemplessin la perillositat i penositat de la professió, uns supòsits que permetrien que, com ja passa amb els maquinistes, pilots d’avió o agents de l’autoritat, els conductors de bus es poguessin retirar uns anys abans sense que això suposi una penalització a l’hora d’accedir a les pensions. La proposta va quedar aleshores en punt mort i la taula de diàleg entre sindicats i patronals no ha aconseguit en més d’una dècada reactivar la situació.
Sobre aquesta situació de bloqueig que ha esperonat les mobilitzacions, fonts de TMB consultades per aquest mitjà apunten que de moment prefereixen no posicionar-se sobre aquesta possible jubilació anticipada, deixant les negociacions en mans de l’Associació d’Empreses Gestores dels Transports Urbans Col·lectius (ATUC), de la qual forma part l’operador. Això sí, remarquen que estan “a l’espera del resultat de les converses” per determinar si s’han d’aplicar mesures de cara a aquesta aplicació de la prejubilació en el conveni laboral.