Ryanair ha refermat la seva aposta per l’Aeroport del Prat enmig de tensions creixents amb Aena, a qui acusa de ser un “operador monopolístic” sense gens d’interès per impulsar els aeroports regionals de l’Estat. La companyia irlandesa ha presentat la seva oferta de vols per a la temporada d’estiu a la capital catalana, des d’on operarà 69 rutes amb una gran novetat: estrenarà una connexió entre Barcelona i Copenhaguen (Dinamarca). Aquest estiu, Ryanair operarà 14 avions amb base a Barcelona, un desplegament que comporta una inversió de 1.400 milions de dòlars i dona feina a unes 5.000 persones entre llocs de treball directes i indirectes.
La companyia irlandesa, la segona en quota de mercat al Prat només per darrere de Vueling, bat rècords a l’aeroport barceloní amb una oferta global de 6,7 milions de seients i 570 vols setmanals gràcies a l’augment de les freqüències de les seves 69 rutes. Londres (Regne Unit), Brussel·les (Bèlgica), Mallorca, Milà (Itàlia) o Dublín (Irlanda) són alguns dels destins amb més freqüències, segons la companyia. Ryanair respon així a l’ofensiva de Vueling, el seu principal competidor, que ha augmentat un 9,1% la seva capacitat durant la temporada d’estiu i oferirà 16 milions de seients, també un màxim històric per la companyia de baix cost del Grup IAG.

Enfrontament amb Aena per les taxes
En paral·lel a la seva aposta renovada per Barcelona, Ryanair ha anunciat que retallarà l’oferta de seients en diversos aeroports regionals espanyols pel conflicte que manté amb Aena per les taxes aeroportuàries. L’aerolínia irlandesa ha reduït 800.000 seients per aquest estiu per les “excessives taxes i els falsos ‘plans d’incentius’ de l’operador aeroportuari monopolístic Aena, que són completament ineficaços per donar suport a la política del govern espanyol de fer créixer els aeroports regionals”. Segons Ryanair, aquests aeroports petits, que tenen molt poc trànsit aeri, estan infrautilitzats en un 64%.
La disputa per les taxes aeroportuàries i la falta de planificació d’Aena tindran un gran impacte en aeroports petits. A Jerez de la Frontera (Cadis) i Valladolid han cancel·lat tots els vols previstos, mentre que reduirà el trànsit un 61% a Vigo (Pontevedra), un 28% a Santiago de Compostel·la (Corunya), un 20% a Saragossa, un 11% a Astúries i un 5% a Santander (Cantàbria). En total, suprimirà 12 rutes, que desviarà cap a països com Itàlia, Croàcia, Hongria, Suècia o el Marroc, que són més competitius, segons la companyia. Amb tot, la retallada només suposa un 1% de l’oferta global de Ryanair a l’estat espanyol.