Les obres de reforma de la Rambla comportaran canvis substancials no només en el paisatge, sinó també en l’ecosistema comercial d’aquesta avinguda coneguda mundialment. I és que l’Ajuntament de Barcelona va decidir aquest estiu passat suspendre fins al 2027 la concessió de llicències comercials per a noves obertures, amb la intenció d’impulsar un comerç més divers i amb més valor cultural per a la ciutat. Aquesta mesura forma part d’un pla ambiciós de reforma integral orientada a transformar la seva oferta actual, marcada per una saturació d’activitats dirigides principalment al turisme massiu. Però segons la consultora immobiliària Laborde Marcet, la renovació de la zona actualment està obligant les propietats a renegociar rendes a la baixa, per facilitar la subsistència dels llogaters, ja que el trànsit de clients ha patit un descens important: “Un cop normalitzada la situació en què es puguin aprovar noves llicències d’obertures creiem que, als nous contractes, les rendes augmentaran com a mínim un 25%”, pronostica Ángela Sánchez, directora High Street Retail de la companyia catalana.
Recuperació de la identitat de la Rambla
El projecte de reforma de la Rambla 2024-2027 preveu una inversió de 55,6 milions d’euros per transformar aquest espai en una avinguda amb un disseny més inclusiu, cultural i sostenible, alineat amb la identitat barcelonina. En aquest sentit, Sánchez apunta que el repte de revitalitzar aquesta via implica facilitar l’obertura de negocis que acostin el turista amb productes típics de la ciutat i amb opcions de restauració que ofereixin autèntica gastronomia catalana.
“L’Ajuntament hauria de suspendre totes les llicències per a activitats relacionades amb souvenirs, venda de samarretes, carcasses de mòbils, que actualment tenen la Rambla saturada i no donen cap valor afegit al carrer”, apunta l’experta, que considera que zones com Sagrada Família i els seus carrers adjacents haurien de fer un procés semblant amb l’objectiu de revitalitzar el comerç local.
“És essencial oferir més ajudes als locals emblemàtics que han estat testimonis de l’evolució de la ciutat i formen part del seu patrimoni” reivindica la directora de High Street Retail de Laborde Marcet. “Seria molt positiu crear espais dedicats a activitats culturals, on es puguin fer esdeveniments que connectin amb l’essència de Barcelona, com l’organització de mercats ambulants per a la venda de productes típics de la ciutat, cosa que, no només enriquiria l’oferta comercial, també reforçaria l’enllaç d’aquestes zones amb la comunitat i els visitants”, sentencia.