L’Ajuntament de Barcelona comprarà dues llanxes, una pels Bombers i una altra per la Guàrdia Urbana. El govern de Jaume Collboni acaba de treure a licitació el contracte per 520.750 euros, IVA inclòs. Les dues embarcacions es fabricaran especialment pels dos cossos i la idea del consistori és que entrin en servei a partir de 2024.
Fonts municipals informen que tant els Bombers com la Guàrdia Urbana ja disposen de llanxes. El cos d’extinció d’incendis i salvament ja té una embarcació BS-3 i la que es fabricarà servirà com a complement. En el cas de la policia local, la nova llanxa substituirà a l’actual -Guaita- que els agents fan servir durant la temporada d’estiu.
El contracte defineix les tasques que s’hauran de poder fer amb les embarcacions. En el cas de la llanxa dels Bombers de Barcelona són salvament de vides humanes en entorn marítim, suport en tasques subaquàtiques bàsiques, navegació diürna i nocturna com a mínim a 12 milles de la costa, col·laboració amb tasques de protecció de béns en el mar i col·laboració per a la protecció del medi marítim i portuari.
Salvament, seguretat i vigilància dels espigons
Pel que fa a la llanxa de la Guàrdia Urbana, haurà d’estar preparada per fer salvament de vides humanes en entorn marítim, suport en tasques de seguretat a la costa, navegació diürna i nocturna com a mínim a tres milles de la costa, col·laboració amb tasques de l’operatiu de platges, col·laboració amb la resta de cossos de seguretat al litoral barceloní, assistència a víctimes d’il·lícits penals i col·laboració en primers auxilis, control de la navegació d’embarcacions de motor i vigilància d’espigons.
En l’àmbit tècnic, l’embarcació dels Bombers haurà de ser “semirígida professional” i fer entre 7,25 i 7,60 metres d’eslora i tenir un pes màxim en buit d’uns 2.860 kilograms. A més, haurà de disposar de 12 places homologades amb cinc seients com a mínim, dos motors fora-borda de quatre temps (preferentment Yamaha F150 HP o igual) amb una cilindrada de fins a 2.785 centímetres cúbics i un dipòsit de gasolina de 300 litres. La llanxa haurà d’estar preparada per aguantar vents de força 8 i onades de fins a 2,5 metres i incorporar, entre altres elements de rescat, flotadors, bossa de rescat aquàtic i llum de recerca nocturna. L’empresa que guanyi el concurs haurà d’entregar l’embarcació quatre mesos després de la signatura del contracte
Aguantar onades de fins a 2,5 metres
Per la seva banda, la llanxa de la Guàrdia Urbana haurà de ser “rígida professional” i tenir una eslora d’entre 8,40 i 8,60 metres, un dipòsit de gasolina de 400 litres, dos motors fora-borda de quatre temps d’injecció directa (Yamaha 200 HP o igual o superior) de fins a 2.900 centímetres cúbics i un mínim de quatre seients. L’embarcació haurà d’estar preparada per aguantar vents de força 5 i onades de fins a 2,5 metres i incorporar sis defenses pneumàtiques per poder abarloar-se amb seguretat a altres embarcacions. L’empresa disposarà de vuit mesos per fabricar la llanxa.
El contracte prohibeix específicament que les embarcacions incorporin cap distintiu o publicitat més enllà de la marca o model de la llanxa o altres elements, i el disseny, colors i altres identificacions s’haurà d’ajustar a la normativa gràfica que el consistori té definits pel cos de Bombers i Guàrdia Urbana. Un cop lliurades les embarcacions, tant els membres del cos d’extinció d’incendis i salvament com els policies hauran de fer un curs per aprendre el maneig.