Dilluns d’estrena al Port de Barcelona. Les instal·lacions de la capital catalana han inaugurat aquest dilluns la seva primera connexió elèctrica per a ferris a la terminal Grimaldi, ubicada al moll de Sant Bertran del recinte portuari. Batejat amb el nom Onshore Power Supply (OPS), aquest sistema donarà servei als vaixells que connecten amb les Illes Balears -amb electricitat d’origen 100% renovable– i permetrà que els ferris aturin els seus motors, reduint dràsticament les emissions i el soroll que generen mentre estan atracats a la costa barcelonina.
Tal com informa l’ACN, el primer vaixell a connectar-se per aquest sistema OPS al recinte portuari de la capital catalana ha estat el Ciutat de Palma, que va ser modificat per poder fer ús d’aquest servei. La previsió és que la nova connexió estigui funcionant en fase de prova pilot durant dos anys, al llarg dels quals es pretén subministrar energia a 680 ferris en escala al Port de Barcelona amb un estalvi d’unes 4.175 tones de CO₂, que equival a uns 652.347 turismes circulant 30 quilòmetres al dia per la ciutat.
La inauguració del sistema OPS ha comptat amb la presència del president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell; la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque; el director d’Explotació de Puertos del Estado, Pedro García; el conseller delegat de Grimaldi Logística de España, Mario Massarotti; i del conseller delegat de Trasmed, Ettore Morace.
Dos punts d’atracada amb tensió adaptable a cada vaixell
Cal recordar que l’OPS ha estat desenvolupat per VINCI Energies Spain, adjudicatària del contracte per instal·lar el sistema en format “clau en mà” i amb una àmplia experiència internacional desplegant sistemes OPS com el que s’està instal·lant al moll de Sant Bertran. L’OPS donarà servei a dos punts d’atracada per a ferris de la terminal i amb una potència inicial de 4MVA, ampliable fins a 6,5 MVA, està dissenyat per adaptar la tensió i la freqüència a les necessitats específiques de cada vaixell.
L’arribada d’aquest sistema ha estat precedida pels treballs d’obra civil que han permès fer arribar la xarxa de mitja tensió fins a la terminal i desplegar les connexions de l’OPS fins a la vora del moll. El muntatge d’aquest OPS es completarà a mitjans de desembre amb l’arribada del Cable Management System (CMS), dissenyat específicament per integrar-se en l’operativa de la terminal i donar flexibilitat per poder connectar els diferents ferris que hi atraquen.