Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Llum verda al nus ferroviari sud del Port: 265 milions i un eix verd fins al Llobregat

El Port de Barcelona ha rebut el vistiplau governamental per encarar una de les seves transformacions més importants dels darrers temps. La Generalitat ha donat llum verda al Pla Director Urbanístic (PDU) de la Terminal Logística Intermodal, que ordena el nus ferroviari del sud de les instal·lacions portuàries i inclou l’habilitació de quatre terminals noves a les quals arribaran els nous accessos ferroviaris. La infraestructura requerirà una inversió aproximada de 265 milions d’euros, la majoria dels quals recaurà sobre l’Autoritat Portuària de Barcelona i haurà d’estar acabada el 2032, coincidint amb la finalització de les obres dels esmentats accessos ferroviaris.

El projecte també inclou una partida total de 26 milions d’euros que va destinada a la creació de nous espais públics verds, una part dels quals aniran des del Parc Agrari del Llobregat fins a Montjuïc, configurant una espècie d’eix verd. La ubicació d’aquestes zones verdes -que ocupen una superfície de 24 hectàrees– ha estat un dels motius que han allargat les negociacions amb els diferents municipis implicats, que es remunten a l’aprovació inicial del PDU a finals del 2022. La Comissió de Territori ha desencallat finalment el planejament urbanístic aquest dijous amb l’aprovació definitiva del document que ordena el desenvolupament ferroviari de l’àrea sud amb quatre terminals i que té com a objectiu ampliar la quota de mercaderies que es transporten per tren fins al 30%.

Segons ha explicat la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, en una roda de premsa recollida per l’ACN, aquests sis anys de feina han permès ordenar “un dels nodes més determinants del corredor i centres logístics més actius i robustos d’Europa”. Paneque ha destacat que les terminals donaran servei al Port, a la Zona Franca i a tota l’activitat econòmica del Baix Llobregat. Al seu torn, el president del Port, José Alberto Carbonell, ha apuntat que es tracta d’un projecte ambiciós, el més gran d’aquest tipus de tot el sud d’Europa. “Els accessos no són suficients, cal tenir un node ferroviari global a la zona sud del Port”, ha insistit.

Tres de les instal·lacions se situaran a l’antiga llera del riu Llobregat: una d’autopista ferroviària, una terminal de recepció i expedició i una altra de càrrega i descàrrega -que s’agruparan dins de la Terminal Intermodal-. A més, hi haurà una terminal de recepció i expedició paral·lela al curs del riu denominada Terminal Nou Llobregat. També formen el complex ferroviari les ja construïdes Terminal C i Moll Prat.

Més de 24 hectàrees de verd del Llobregat a Montjuïc

Pel que fa a les zones verdes, el pla director inclou un 20,8% d’hectàrees d’espais verds, una bona part dels quals estarà a la zona servei del Port, i una altra està a prop del nucli urbà del Prat de Llobregat. En total, hi haurà 24,4 hectàrees de zones verdes amb un gran parc central a la confluència del carrer A i el carrer 114 i un altre corredor a tocar del Parc Agrari del Prat que connectarà fins a Montjuïc. El projecte també inclou “una passarel·la que connectarà el corredor verd per sobre de l’antiga llera del riu i del que seran les terminals ferroviàries”.

El Port de Barcelona vist des del far de Montjuïc / A.R.
El Port de Barcelona vist des del far de Montjuïc / A.R.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa