El president de la Generalitat, Salvador Illa, es reuneix aquest dimarts amb la comissió tècnica que ha liderat els treballs per trobar una fórmula que permeti ampliar l’Aeroport del Prat amb la mínima afectació mediambiental. Posteriorment, està previst que comparegui al Palau de la Generalitat per explicar-ne els detalls. Segons avancen diversos mitjans, el pla d’Illa per ampliar el Prat implica allargar 500 metres la famosa tercera pista —la d’enlairaments— i repartir les afectacions entre els espais protegits de la Ricard, al nord, i el Remolar, al Sud. D’aquesta manera, Illa intenta minimitzar l’impacte sobre els dos espais i preveu compensar-lo amb la renaturalització de gairebé 300 hectàrees de la zona agrícola del Llobregat.
En un avançament de l’entrevista que aquest dissabte s’emetrà al programa Col·lapse de TV3, Illa explica que Catalunya necessita “garantir la connectivitat de l’economia”, però intenta fer-ho de la manera “més respectuosa amb l’entorn”. Una solució de compromís que el PSC haurà de justificar molt bé per evitar que ERC i els Comuns es rebel·lin contra un projecte que, a més, el Govern no pensa portar al Parlament. “A Barcelona tenim congressos molt rellevants en l’àmbit econòmic”, defensa Illa. “Tenim empreses molt rellevants que necessiten tenir connexions aèries. I això és el que hem de garantir. Els territoris que no han estat capaços d’adaptar la seva infraestructura aeronàutica per poder atendre la seva demanda creixent de connectivitat han vist que les seves economies pagaven un preu”.

Un projecte polèmic i uns temps perfectes
L’ampliació del Prat fa anys que divideix el Parlament i el carrer. El 2021, amb Pere Aragonès com a president, la Generalitat va descartar el projecte perquè generava massa tensió i finalment l’aeroport barceloní va quedar fora del pla d’inversions d’Aena per al període 2022-2026. Ara el gestor aeroportuari prepara el nou paquet d’inversions a partir del 2026 i vol una resposta sobre el Prat abans de la segona meitat del 2026. Amb el PSOE governant a Madrid i el PSC al capdavant de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, el debat institucional és molt més senzill. I més si, com va avisar el conseller de Presidència, Albert Dalmau, el Parlament no tindrà res a dir-hi.
El PSC, les patronals i les organitzacions econòmiques tenen clar que cal ampliar-lo. Junts, també hi dona suport, però és previsible que no reaccionin amb entusiasme a una proposta que no podran retocar. Per la seva banda, els Comuns preparen una “estratègia de confrontació” per evitar l’ampliació i ERC espera poder influir sobretot en un canvi en la governança de l’aeroport per poder donar més marge de maniobra a la Generalitat.
L’anunci d’Illa arriba la setmana després que el Parlament hagi convalidat el tercer suplement de crèdit amb el suport d’ERC i els Comuns. Els socialistes han tornat a demostrar que controlen els temps polítics com ningú i obren la polèmica del Prat just després d’assegurar-se 4.000 milions d’euros per injectar als pressupostos prorrogats del 2023, un baló d’oxigen important per a un Govern que estava lligat de mans i peus i ara podrà encara la segona meitat de l’any amb calma en el pla econòmic, però amb els socis d’investidura en peu de guerra que la maniobra del Prat.