“Prefereixo morir-me preservant la marca que vendre-la a algú que no entén la filosofia de MaTes. No vull que ningú pugui dir que MaTes ja no és aquella vamba 100% artesanal que va crear el meu pare fa 75 anys”. Des del taller que té al número 38 del carrer Gayarre, al barri de Sants, la Myrna Mates, propietària i segona generació familiar de la firma, enganxa amb grapes la pell a una de les vambes que en pocs dies estaran enllestides. És una de les últimes mestres sabateres que queden a Europa.
Quan el seu pare va morir de forma prematura l’any 1991, ella, amb trenta anys, es va trobar amb la responsabilitat de triar entre posar fi a un gran patrimoni emocional -empresarial a banda- o tirar endavant una aventura de difícil encaix en la globalització i les deslocalitzacions que ja s’albiraven. Tenia entre mans una marca de vambes tècniques de competició que havia estat referent durant més de tres dècades en el món de l’atletisme a tot l’Estat espanyol, una marca que fins i tot Adidas havia volgut comprar dues dècades enrere. “La gent no donava un duro per mi, una dona fent sabates! Des dels 11 anys treballava les sabates al taller del meu pare, però la veritat és que mai no n’havia fet una de sencera… I m’hi vaig llançar”, relata la Myrna.

Anys 40: vambes fetes amb retalls de pell
És filla d’en Francesc Mates, el creador d’una icona del calçat esportiu 100% artesanal que als anys quaranta va començar a fabricar-se les seves pròpies vambes per competir en l’atletisme. Aleshores era un noi de 16 anys que aprenia l’ofici de sabater i competia en atletisme. El mercat del calçat en plena postguerra era molt limitat i no trobava vambes del nivell que requeria l’atletisme professional. Per això va decidir aprofitar els retalls de les pells per dissenyar el seu propi calçat amb l’ajuda del seu germà, que era torner. I poc a poc, va anar rebent encàrrecs d’altres corredors i entrenadors, fins a convertir-se en el calçat més prèmium per als corredors, un mite que es va anar fent gran no només a Barcelona, sinó a tot l’Estat. I és justament en aquest mateix taller del barri de Sants on es van crear les primeres MaTes el 1947 que la Myrna rep el TOT Barcelona. Avui MaTes pot presumir ser l’únic fabricant de calçat artesanal i amb materials de Km0.
“Som els últims supervivents de Barcelona i Catalunya que fem el producte 100% local, absolutament tot és fet aquí, al barri de Sants, i amb materials de proximitat. Fem uns pocs milers de parells a l’any per tal de preservar aquest procés tan artesanal adreçat a persones que realment connecten amb la marca”, afegeix el Marc, un dels integrants de l’equip de MaTes. Però el fet de ser made in barri de Sants no impedeix que MaTes sigui un referent internacional en la moda més prèmium, a més de continuar enamorant diversos atletes de l’elit esportiva.
“Malauradament aquí la majoria opten per sabates made in China tot i que l’Estat és un referent mundial en qualitat de les sabates. En el cas de MaTes, el principal mercat és el Japó des de fa 15 anys, i si bé Catalunya i Espanya són una part important de les vendes, ara hem fet forat al Regne Unit, França, Itàlia, els Estats Units, Corea del Sud i Taiwan”, afegeix el Marc. De fet, el mercat japonès té una connexió molt especial amb la marca barcelonina. Les MaTes apareixen sovint en revistes de moda prèmium, un fet que explica que a la botiga que MaTes té uns metres més enllà del taller hi hagin vingut a comprar turistes japonesos.

Un taller per innovar
Rere els models actuals de MaTes, alguns inspirats en el passat i altres adaptats al a moda urbana, hi ha l’ADN del seu creador. Aquell jove aprenent de sabater dels anys 40 va recollir les aportacions i impressions dels atletes als quals començava a abastir de calçat. Va convertir el taller de Sants en un punt de reunió dels esportistes més destacats de l’època en disciplines atlètiques com el salt triple, el llançament de javelina o el salt de longitud, entre d’altres. Ben calçats, la fama de MaTes creixia a arreu.
El 1958 va crear el model Myrna, encara avui el més emblemàtic de la firma i tota una icona. En honor a la seva filla, va pensar en un calçat molt polivalent, durador i còmode, amb un sistema innovador de forats a la sola que oferia un millor amortiment de l’impacte per absència de matèria; puntera i taló reforçats i acabats molt cuidats. Fins avui, un clàssic que perdura, i que per cert, altres grans marques han imitat.

Una vamba per als 75 anys de la marca
Per celebrar els 75 anys de la primera MaTes, des del barri de Sants ha sortit una edició commemorativa basada en l’icònic i clàssic model de tennis creat per MaTeS a la dècada dels 70, en aquesta ocasió confeccionat amb seleccionades pells de curtit vegetal i processos naturals sense crom. Tot plegat, en col·laboració amb la marca de moda nipona Nanamica. Però només es pot comprar a les botigues d’aquesta prestigiosa marca. “Aquesta col·laboració reforça el vincle entre aquest mercat de la moda tan selecte i Barcelona”, conclou en Marc.

I si la Myrna no està disposada a vendre la marca a cap gran empresa que no entengui la seva filosofia -han estat diversos els pretendents-, qui prendrà el relleu? De moment, a aquesta sabatera li queda corda per anys, però els seus dos fills encara no han estat seduïts per aquesta història apassionant de supervivència en un món on les sabates es fabriquen a centenars per hora en cadenes de producció. La Myrna encara té temps per intentar-ho.