La Generalitat ha recuperat l’emblemàtica torre Muñoz, ubicada a la cruïlla del passeig de Gràcia i la Diagonal, per instal·lar-hi una gran oficina d’atenció ciutadana i la seu de diversos organismes públics que ara estan de lloguer en altres edificis. El Govern ha destinat una partida de 26,7 milions d’euros per reformar l’immoble i està previst que les obres s’allarguin almenys fins al 2030. Es tracta d’un moviment que trenca dues tendències dels anteriors governs, tot i que el Pere Aragonès ja havia posat les bases per al canvi: portar edificis públics cap al centre de Barcelona en lloc de cap a la perifèria —la majoria dels nous edificis de la Generalitat estan a la Zona Franca— i recuperar l’ús d’immobles de propietat en lloc de lloguer. De fet, és una operació similar a la compra d’un edifici del 22@ per part de l’Ajuntament per traslladar-hi serveis municipals.
Segons ha avançat La Vanguardia i han confirmat fonts governamentals a l’Agència Catalana de Notícies, la Generalitat ultima els convenis per traslladar a la torre Muñoz les seus del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), de l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO), de l’Oficina Antifrau de Catalunya (OAC), del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO), de l’Oficina Antifrau de Catalunya i de la Comissió Jurídica Assessora. La recuperació de l’immoble i la finalització dels contractes de lloguer de les seus de tots aquests organismes públics permetrà estalviar 75 milions d’euros en 20 anys, tot i que en aquest càlcul s’ha de descomptar el cost de la reforma, que fa baixar l’estalvi real fins als 49 milions, segons els càlculs del Departament d’Economia, que espera poder amortitzar l’operació en sis anys. “Feia dos anys que l’edifici estava buit i ara hem volgut acostar l’atenció personal al centre de Barcelona”, expliquen des de la Generalitat en declaracions al citat diari.
Història d’una venda fallida
El Govern d’Artur Mas va vendre la torre Muñoz i la seu de Treball al carrer Sepúlveda per 63 milions a NadlanBCN. La venda formava part del pla de contingència de la Generalitat per salvar les seves finances a través de la venda de patrimoni. Però l’operació no va sortir com s’esperava. NadlanBCN va efectuar un primer pagament de 15 milions d’euros, però mai va pagar la resta i la Generalitat va decidir quedar-se els diners i l’edifici. El 2021 el Tribunal Suprem va donar la raó al Govern. L’edifici, d’uns 6.000 metres quadrats, s’ha de sotmetre a una rehabilitació integral i acollirà l’oficina d’atenció ciutadana a la planta baixa i les seus dels organismes als pisos superiors. El centre d’atenció ciutadana tindrà 800 metre quadrats i tindrà 25 informadors i cinc agents digitals. L’objectiu és que puguin fer uns 100.000 tràmits anuals.