Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
L’odissea de trobar feina a Barcelona després dels 50: “Et sents perdut”
  • CA

Trobar feina a partir dels 50 anys a Barcelona és una veritable odissea. Segons les dades oficials, el 44,2% dels aturats de la capital catalana tenen 50 anys o més. En xifres crues, són 27.164 de les 61.492 persones sense feina a la ciutat. “Et sents perdut, desubicat i no saps per on començar”, resumeix Joan Manel López Trullols, de 56 anys, en declaracions a l’Agència Catalana de Notícies (ACN) i que a principis d’any es va quedar a l’atur després de 32 anys a l’empresa Fotoprix. “Em vaig quedar en fora de joc i mirant per internet vaig trobar la pàgina web de Barcelona Activa”, continua Trullols.

La reinserció laboral dels majors de 50 al mercat laboral és una prioritat per a les administracions públiques i Barcelona Activa juga un paper fonamental amb programes específics per a aquest col·lectiu. Només el 2024 va atendre 13.799 persones. “En els majors de 45-50 anys hi ha perfils molt diversos. No només es tracta de l’edat, sinó d’altres factors com els estudis o el nivell econòmic”, explica la directora executiva d’Ocupació i Proximitat de Barcelona Activa, Maria Àngels González, que aposta per fer “itineraris a mida per a cada aturat” i processos d’orientació personalitzats.

Una oportunitat per tornar a començar

En el cas de Joan Manel López Trullols, de 56 anys, va ser acomiadat per Fotoprix després de treballar-hi 32 anys i va recórrer a Barcelona Activa per donar un tomb a la seva vida. “Em van ajudar a parar i a encarrilar la meva cerca de feina. Estava girant com una baldufa”, relata Trullols, que destaca sobretot “la delicadesa i la humanitat” amb la qual va ser tractat. “Tenia el currículum totalment desfasat i em van assessorar per millorar-lo. I també em van donar la seguretat i la confiança per afrontar les entrevistes de feina”. Després de quatre mesos enviant currículums, a l’estiu es van trucar de Bon Preu-Esclat, on treballa des de l’agost. “Estic molt content, treballant molt a gust i en cap moment em van preguntar la meva edat”.

Una persona rep assessorament a l’espai Porta 22 de Barcelona Activa / ACN

La Mari Carmen Lacal, que farà 51 anys a l’octubre, va ser acomiadada el desembre del 2022 després de patir un accident que va derivar en una malaltia professional. “Estava recuperant-me i molt baixa de moral quan em vaig assabentar de l’existència de Barcelona Activa”, recorda Lacal. “Feien càpsules per fer currículums i em vaig animar a apuntar-m’hi. Em va ajudar molt perquè anímicament estava molt fotuda”, explica aquesta veïna de Nou Barris, que ha fet un itinerari per diversos serveis de Barcelona Activa com el Porta22, el coaching laboral sènior o el Cibernàrium. “Ja estic activa i he tornat a treballar, tot i que torno a estar a l’atur”, comenta la Mari Carmen, que ara també ajuda persones que es troben en la seva mateixa situació.

El perfil dels majors de 50 anys atesos a Barcelona Activa

Durant el 2024, Barcelona Activa va atendre 13.799 persones de 50 anys o més, el 24% del total. Pel que fa als serveis d’ocupació, van atendre 7.403 majors de 50 (22% del total), dels quals el 62% eren dones i el 27% eren estrangers. Pel que fa al nivell d’estudis, un 17% tenia estudis primaris, un 47% estudis secundaris i un 36% estudis superiors. “El perfil típic del major de 45 anys que arriba a Barcelona Activa és el d’una dona entre 45 i 55 anys, amb estudis secundaris i en el 30 o 35% dels casos és migrant”, detalla la directora executiva d’Ocupació i Proximitat.

El servei d’orientació laboral sènior és un dels efectius. “Es treballen en grup les inseguretats i les barreres per accedir amb aquesta edat al mercat del treball. Es tracta d’un servei innovador i de molt èxit”, reconeix González. L’any passat 167 aturats de més de 50 anys, el 42% del total, es van beneficiar d’aquest servei de coaching sènior. Barcelona Activa també disposa de projectes integrals amb contractació, “uns programes que combinen la formació i el treball”, en els quals la meitat (266 persones) són majors de 50 anys i tenen una ràtio d’inserció del 43%.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa