Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Comprar sense residus: Roll’Eat prepara un assalt sostenible al supermercat

Un fulletó amb consells per estalviar aigua li va caure a les mans l’any 2005. I el seu gen emprenedor es va disparar: a l’empresa on treballava va dissenyar una bossa d’1,5 litres que es posava a la cisterna del vàter per estalviar aquesta quantitat cada vegada que se’n fes servei. Un gadget amb èxit que va demostrar-li que la gent estava disposada a fer petits gestos pel planeta. S’obria una via de negoci, però també una via per canalitzar una convicció personal. La barcelonina Meritxell Hernández començava aleshores una lluita personal per trobar productes que posessin un gra de sorra en la lluita ambiental, que gairebé dues dècades després, es tradueix en Roll’Eat, empresa líder en embolcalls sostenibles per al transport d’aliments que exporta els seus productes a una vintena llarga de països de tot el món. Supera els 2 milions d’euros de facturació anual i ven unes 350.000 unitats de la seva gamma de productes.

Roll’Eat és la marca paraigua de productes com Snack’n go –un porta snacks que té especial èxit entre els més petits–, Eat’n’Out– una bossa per portar la carmanyola sense que regalimi res- o Boc’n’ Roll, per embolcallar l’entrepà. Aquest últim és el producte més exitós perquè s’ha popularitzat als patis de les escoles. I justament, és el pati de l’escola on es troba l’ADN de l’èxit de Roll’Eat. “Veient la quantitat de residus que es generava a les escoles amb els entrepans embolcallats amb paper d’alumini, vam tenir clar que calia fer un canvi de concepte. I les escoles eren un lloc ideal per fer pedagogia sobre la problemàtica ambiental i alhora perquè el producte arribés també a les famílies i, per tant, a les botigues. I així és com neix el Boc’n Roll“, explica al TOT la fundadora i directora general de Roll’Eat.

L’empresa de seguida agafa embranzida, i el 2010 Fernández es llança al mercat internacional. Alemanya, Itàlia i Holanda van ser els primers objectius, i la bona rebuda va fer també que el think tank barceloní que dirigeix la Meritxell -un petit equip que treballa a la ciutat- comencés a pensar en nous dissenys de producte i, de retruc, es va crear la marca paraigua Roll’Eat que ara dona nom a l’empresa. “El 50% de la facturació és el mercat espanyol, i d’aquest, el 70% és Catalunya, i a Europa, Bèlgica i Holanda són els mercats més potents, i fora del continent, els Estats Units i Hong Kong”, afegeix la CEO de Roll’Eat, que també destaca els bons resultats de la venda per internet.

Meritxell Hernández, CEO de Roll’ Eat, va començar la lluita contra el paper d’alumini i les bosses de plàstic l’any 2008. foto: Jordi Play

Un substitut per als tàpers de plàstic

De fet, han estat els clients de Hong Kong els que han tornat a encendre la bombeta de la innovació a Roll’Eat. De fet, la bombeta, com explica Hernández, s’ha encès per “accident”, i ha estat l’embrió d’una aposta molt més ambiciosa que aspira, ni més ni menys, que a deixar al calaix els tàpers de plàstic. “Allà va tenir un èxit inesperat el Boc’n Roll, però vam detectar que l’utilitzaven per anar a buscar el menjar al carrer i no pas per cuinar a casa i portar-lo a la feina. A Hong Kong posen el menjar directament en bosses de plàstic, i es va estendre la moda del Boc’n Roll, però és clar, està pensat per a entrepans i no per al menjar que ells hi posen. Vam fer una tempesta d’idees i ens vam adonar que podíem crear un nou producte per cobrir les necessitats d’aquests clients i vam fer el Grab’n Roll, una bossa ecològica que aïlla l’humit del sec a la bossa o motxilla, i es tanca hermèticament, de manera que hi pots posar menjar humit, des de casa o si el compres al carrer i t’estalvies menjar en una bossa de plàstic i no generes residus”.

Roll’Eat tenia dubtes que aquest producte pogués quallar al mercat català i espanyol, sense aquesta tradició de comprar el menjar al carrer. Però després de testejar el mercat, van veure que era una nova finestra d’oportunitat i ja es comercialitza a casa nostra, però amb una comunicació diferent: “Per a Europa enfoquem aquest producte com una opció per deixar el tàper al calaix, més incòmode de transportar i que ocupa més espai, perquè en aquesta bossa pots portar menjar humit de casa, sopa o aigua, sense por que vessi. I tant es pot menjar directament de la bossa com posar en un plat. Però ja no hi ha tàper i, sobretot, la bossa de plàstic que embolcalla el tàper”, relata la Meritxell. De fet, hi ha un altre producte específic que ja permet estalviar la bossa de plàstic protectora per si el tàper acaba obert, l‘Eat’n’Out.

El Grab’n’Go és una bossa ecològica que aïlla l’humit del sec a la bossa o motxilla ROLL’EAT

2025: objectiu residus zero al supermercat

I si el tàper i el paper d’alumini estan en el punt de mira de Roll’Eat, l’empresa arrencarà el 2025 amb la voluntat de fer un pas molt més potent en la recerca de productes que contribueixin a un consum més sostenible i a la reducció de residus. “No puc revelar detalls específics, però el 2025 crearem una línia de productes destinats a la compra -en mercats i supermercats- amb residus zero. No serà una bossa per anar al súper a comprar, sinó tot un ecosistema per no haver de generar residus en les teves compres. Zero embalatges”, avança al TOT la CEO de Roll’Eat, que insisteix que la nova línia de negoci respon a la vocació fundacional de l’empresa “d’oferir alternatives sostenibles, innovadores i que facin la diferència en el dia a dia dels consumidors”.

El catàleg de productes de Roll’Eat és reduït tenint en compte que amb una marca consolidada podria llançar-se a fer més productes, però la seva CEO és clara: “No farem una cantimplora, perquè n’hi ha mil, al mercat, i no aportaríem res de nou. I tampoc farem productes simplement per vendre, que no aportin res de nou al consumidor i que no vagin en la línia del nostre ADN de sostenibilitat. Pocs productes, però ben pensats i útils”, sentencia la Meritxell Hernández. I la nova línia de negoci del 2025 seguirà aquest esquema: “Seran productes amb un propòsit clar i molt diferenciat de l’oferta que hi hagi al mercat”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa