L’aeroport de Barcelona-El Prat ha batut un nou rècord i ha tancat el millor mes de maig de la seva història amb 5,17 milions de viatgers, un 3,7% més que en el mateix mes de l’any anterior. En plena polèmica per l’acord d’ampliació de l’aeroport, els tràfics del Prat es mantenen en xifres històriques que fan preveure un nou exercici de rècord. L’any passat va tancar amb 55 milions de passatgers, un 10,3% més, i el Prat es va quedar a un pas del col·lapse tècnic, ja que teòricament és el límit que té la infraestructura per operar amb fluïdesa.
La mateixa Aena fa temps que avisa que les possibilitats de creixement del Prat impliquen gestionar millor els slots i impulsar els vols durant la temporada baixa. I les dades d’aquests primers mesos del 2025 demostren que l’estratègia de desestacionalitzar el turisme funciona. Entre gener i maig, han passat per l’aeroport 21,89 milions de passatgers, un 4,1% més. Aquest increment suposa que per l’aeroport ha passat pràcticament un milió de persones més que l’any 2024. En cas de mantenir-se aquest ritme, l’any es tancaria amb uns 57 milions de passatgers, és a dir, dos milions per sobre del rècord històric de l’any passat.
Del total de passatgers del maig, 5,16 milions van ser de vols comercials (+3,6%), dels quals 3,9 milions eren de vols internacionals (+5,2%) i 1,26 milions de vols nacionals (-1%). En termes anuals, l’increment és força similar. En els cinc primers mesos de l’any han passat pel Prat 21,84 milions de vols comercials (+4,1%), dels quals 16,27 ho van fer en vols internacionals (+5,5%) i 5,57 milions en vols nacionals (+0,2%). Pel que fa al nombre de vols, al maig s’han operat 33.131 vols (+4,9%), mentre que en l’acumulat del mes pugen a 141.383 vols (+4,3%).
L’ampliació del Prat permetrà arribar als 70 milions de viatgers
La Generalitat, el govern espanyol i Aena ha tancat un acord per ampliar l’aeroport del Prat amb una inversió de 3.200 milions d’euros que serviran per allargar la tercera pista, construir la terminal satèl·lit i remodelar la T1 i la T2. El president de la Generalitat, Salvador Illa, defensa que la proposta es basa en el “màxim rigor tècnic i operatiu i la màxima ambició” i tindrà un impacte mediambiental “mínim”. L’ampliació augmentarà la capacitat màxima del Prat fins als 70 milions de passatgers. “Comptem amb una proposta sòlida, consensuada i definitiva per fer realitat la millora i modernització de l’aeroport del Prat perquè esdevingui un gran hub de connexions intercontinentals”, assegurava Illa el dia de la presentació.
La reforma clau de l’ampliació és l’allargament de la tercera pista en uns 500 metres perquè l’aeroport pugui rebre més vols intercontinentals, que s’operen amb avions molt grans que requereixen de molta distància per enlairar-se. L’objectiu és que el Prat pugui arribar a les 90 operacions per hora.