El Govern preveu abordar “mecanismes” en la governança de l’aeroport del Prat en sintonia amb el model dut a terme a Rodalies. Així ho ha manifestat aquest dimecres el president de la Generalitat, Salvador Illa, i la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i portaveu del Govern, Sílvia Paneque. Illa s’ha mostrat partidari de buscar mecanismes perquè la Generalitat participi en la governança de l’Aeroport de Barcelona. Paneque, per la seva banda, ha assenyalat que preveuen fer “passos endavant” en la governança de la infraestructura seguin el model de Rodalies acordat amb Esquerra Republicana, però ha advertit que “les coses no cauen del cel” i que “s’han de treballar”.
Illa ha afirmat en una entrevista a RAC-1 que hi ha aspectes de la governança de la infraestructura “pendents d’abordar”, i que els abordaran. “Naturalment que m’agradaria que poguéssim buscar mecanismes en què puguem tenir un seguiment més minuciós d’aquesta infraestructura”, ha assegurat el president de la Generalitat. Gairebé simultàniament, la consellera Paneque ha dit en una entrevista a Els matins de TV3 que l’executiu preveu fer “passos endavant” en la governança de l’aeroport i ha posat d’exemple el model Rodalies, que passarà a ser gestionat de forma gradual per una empresa mixta, que dependrà de Renfe, i amb un consell d’administració format a parts iguals per representants de l’Estat i de la Generalitat, però Catalunya tindrà una participació majoritària en tenir la presidència del consell d’administració.
De fet, Paneque, per reforçar la idea que volen trobar “mecanismes” perquè la Generalitat participi de la governança del Prat, ha remarcat que ha dit que “la primera mostra de decisió” és que ha estat Salvador Illa qui ha presentat el projecte d’ampliació de la infraestructura aeroportuària, “després de vuit o nou mesos de treball conjunt”. “La millor manera d’avançar Catalunya és a través del diàleg, del pacte i del consens”, ha remarcat, i que considera que aquesta manera de fer “té els seus resultats”. El president de la Generalitat, per la seva banda, també ha dit que la decisió d’ampliar la infraestructura ha comptat amb la implicació del Govern per l’impacte ambiental, i ha destacat la relació fluida amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible i amb Aena: “No fan res que no hagin compartit”.

El projecte depèn ara de l’informe tècnic
Pel que fa a l’informe tècnic que la UE ha d’avalar per a l’ampliació, Illa està convençut que s’han fet les coses correctament, que així ho reflectiran els informes i que es compleixen “tots els estàndards normatius europeus i internacionals” en matèria aeroportuària i mediambiental. Considera que el plantejament i les compensacions previstes milloren el Delta del Llobregat i que a més es redueix l’impacte acústic als municipis confrontants: “Ha estat un criteri essencial i una condició que vam posar perquè es mantinguessin els compromisos que, al seu dia, va adquirir l’operador aeroportuari en matèria d’impacte acústic”.
Respecte al calendari de les obres, ha garantit que es mantindrà l’operativitat mentre durin, i ha confiat que es mantindrà la inversió, sigui del color que sigui el pròxim govern espanyol, perquè forma part del pressupost d’Aena i perquè així “es respectaran els acords aconseguits”. També ha explicat que “els 3.200 milions d’euros que posarà Aena venen d’Aena, no venen dels Pressupostos Generals de l’Estat. Són recursos que aporta aquesta companyia amb els ingressos que té i amb les polítiques de finançar inversions”.