El pacte a tres bandes entre la Generalitat, el govern espanyol i Aena per ampliar l’aeroport del Prat ha generat un gran rebombori entre ecologistes i entitats veïnals contràries al projecte. El president català, Salvador Illa, ha anunciat aquest dimarts al migdia que Aena invertirà 3.200 milions d’euros per allargar 500 metres la tercera cap pista cap a la Ricarda, construir la nova terminal satèl·lit i remodelar la T1 i la T2. Illa ha assegurat que el projecte, que no passarà pel Parlament, s’ha fet amb el màxim rigor tècnic i operatiu i la màxima ambició” i que es preveu renaturlaitzar unes 250 hectàrees de terreny agrícola com a compensació per les afectacions mediambientals.
Tot i les bones paraules, entitats i partits rebutgen el plantejament de la Generalitat i Aena. Brussel·les encara té obert un expedient sancionador pels incompliments de l’anterior ampliació i el deteriorament de les espècies al Delta del Llobregat. Ecologistes en Acció ha acusat Illa de ser un “negacionista climàtic” i ha anunciat mobilitzacions “massives” durant la pròxima setmana. L’entitat considera “absolutament incomptable” el projecte d’ampliació del Prat amb la declaració d’emergència climàtica.
La plataforma Zeroport també ha reaccionat amb indignació i ha rebutjat “frontalment” la proposta socialista. “Suposarà més contaminació, més escalfament global, més turistització, precaritzarà les condicions dels sous i les condicions laborals i agreujarà el problema de l’habitatge”, ha dit en una atenció als mitjans Joan Manel de Llano, membre de la plataforma pel decreixement del port i l’aeroport. L’Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic ha recordat que el 2021 una mobilització ”històrica” va tombar els plans de la Generalitat i ha anunciat noves accions per evitar que s’acabi consumant. “Si cal, ho tornarem a fer”, ha assegurat l’entitat en un comunicat.

Europa segueix de prop la polèmica
La Comissió Europea ha anunciat que està “al corrent” del projecte d’ampliació del Prat, però no ha volgut entrar en el fons de la qüestió i ha avançat que està “analitzant” la proposta, segons ha explicat el portaveu de la Comissió per a medi ambient, Maciej Berestecki. L’any 2021, Brussel·les va obrir un expedient sancionador contra Espanya pels incompliments de l’anterior ampliació i va advertir que una nova ampliació “no pot afectar significativament” l’espai natural del Delta del Llobregat.
Els Comuns, que ja han avançat una “estratègia de confrontació” per aturar l’ampliació, confien que la Unió Europea no donarà llum verda al projecte. “És molt difícil, per no dir pràcticament impossible, que la UE acabi avalant un projecte d’aquestes característiques pel seu impacte ambiental”, diu el portaveu dels Comuns, David Cid. En la mateixa línia s’ha expressat l’alcaldessa del Prat, també dels Comuns, Alba Bou. “La proposta es contradiu absolutament amb el que Europa demana al seu territori. Els aeroports europeus no van en el sentit d’ampliar les infraestructures amb la idea que sembla que es pretén fer amb el del Prat”.
En canvi, l’alcaldessa socialista de Gavà, Gemma Badia, celebra la proposta perquè es descarta una opció que hauria augmentat el trànsit aeri per sobre la població com era la gestió independent de les pistes. “No volem que s’operi amb les pistes de manera independent, que és el que ens pot afectar a nivell de soroll. Volem que es respecti la pau acústica”, ha dit.