El Port de Barcelona i el Ministeri de Transports han posat en marxa un dron que controla les emissions contaminants i possibles abocaments de vaixells que es trobin al recinte portuari. D’aquesta manera, l’entitat espera mantenir a ratlla els vaixells per tal que compleixin amb la normativa de sostenibilitat. De moment, però, el dron no s’implementarà. Es tracta d’una prova pilot de cinc mesos que pretén recollir informació sobre els nivells d’òxids de sofre i diòxid de nitrogen de les embarcacions. El control afectarà vaixells atracats i fondejats, també els que estiguin en trànsit pels canals exteriors d’accés al Port de Barcelona i els que estiguin realitzant maniobres en aigües interiors del recinte portuari.
El dron és d’una empresa grega i està equipat amb sensors de gas i càmeres. S’ha de fer funcionar des d’una base mòbil i aquest primer prototip té una capacitat de vol de quatre hores diàries. A més, el seu rang de vol és de 10 quilòmetres. El plat fort d’aquest invent, però, és la seva precisió a l’hora de detectar males praxis. En cas que l’aparell detecti incompliments de la normativa d’emissions, els inspectors realitzaran una inspecció a bord del vaixell en qüestió, prendran mostres del combustible i, si cal, obriran un expedient sancionador.

Una normativa més exigent que la tradicional
La normativa mediambiental del Port de Barcelona es va posar en marxa el passat mes de maig. Aquesta estableix els condicionants sota els quals els vaixells poden fer determinades operatives al port amb l’objectiu de reduir el seu impacte ambiental. Segons va explicar la mateixa entitat en un comunicat, aquesta normativa reafirma que el Port de Barcelona és un port capdavanter a l’estat espanyol i a Europa en l’adopció de màxims en normativa ambiental. A més, la normativa recull algunes indicacions que són encara més exigents del que demana la llei mediambiental.