Imagina estirar-te al llit d’una habitació i veure crear una obra d’art de zero. Prendre’t un cafè o sortir a fumar-te una cigarreta, sabent que l’artista és allà. Que pots aprofundir en la seva obra o tenir-la de fons. És una sensació poc habitual que guanya una bona dosi de caos si el protagonista és l’artista Fernando Loyola. L’argentí transforma el caos en possibilitat. La seva pintura emergeix de la intuïció i no representa res en concret, simplement provoca. El pintor genera incertesa amb sortides artístiques irreverents i música electrònica constant. I la gent s’hi enganxa.

Aquesta sensació és la que ha buscat recrear aquesta setmana la galeria BETA Company en la seva primera col·laboració amb l’Eurostar Grand Marina Hotel de Barcelona. Desenes de persones, en torns de vint minuts, van passant per l’habitació en una experiència immersiva que té l’art i la quotidianitat com a epicentre de la proposta. Uns esperen al sofà de la suite, uns quants se sorprenen des del llit. Hi ha qui fins i tot fa servir el mirall del lavabo per retocar-se. Tots, en un moment o altre, han tret el mòbil per enregistrar el caos.

Fernando Loyola al Grand Marina Hotel de Barcelona / Gabriel G. Garrido

“En una habitació d’hotel s’obre una finestra en un moment d’incertesa màxima o el que provoca l’art són sensacions”, expliquen els impulsors de la iniciativa. El punt de partida són dues obres en blanc davant i un artista irreverent, que treballa seguint els impulsos de la música. Fernando Loyola s’eixuga les mans a la corbata, que combina amb una camisa tacada i pantalons curts. Més caos a la performance, que només mostra el que sembla un intent d’equilibrar l’energia al final.

Concentrat en la pintura, trenca l’equilibri ballant. I només es dirigeix al públic de l’habitació en dues ocasions. A l’inici, quan encara no ha fet servir les mans, per agrair-los l’assistència. I al final, més mesurat, per advertir-los que el caos ha anat bé i que el final és “quan la cago”. L’art de Loyola torna al gest com a origen de la forma i acabarà convertint-se en el director de la performance. L’argentí marca el ritme a base de pintura. Les primeres pinzellades són tímides, les últimes acaben dibuixant formes gruixudes. I el públic el segueix, rígid en un inici i desfilant per l’habitació al final, a la caça de diferents perspectives d’una obra en marxa.

Fernando Loyola protagonitza un espectacle innovador al Grand Marina Hotel de Barcelona / Gabriel G. Garrido

Difuminar les línies entre sector

El grup Eurostar Hotel Company remarca que aquesta col·laboració intenta “difuminar les línies” entre la indústria turística i la cultural, oferir sensacions diferents a través d’iniciatives pioneres dins del sector. El Grup Hotusa, propietari de la cadena hotelera Eurostars Hotel Comopany, remarca alhora que aquesta iniciativa ajuda a donar visibilitat al “panorama artístic actual”, en aquest cas, al pintor argentí. L’aposta s’emmarca en una campanya per “fer suport a la promoció d’iniciatives artisticoculturals” i enfortir-les com a “element diferenciador” de la companyia. La iniciativa desplegada al Grand Marina compta amb la col·laboració de la galeria BETA, que va néixer a Berlín el 2020 i compta amb una seu permanent a Barcelona. Amb iniciatives com aquesta, reforça la seva aposta per exposar talent internacional a la capital catalana, amb exposicions innovadores que aterren amb força a la ciutat.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa