El lloguer dels locals comercials a Barcelona ja supera els nivells prepandèmia. Segons un estudi de la consultora immobiliària CBRE, el primer semestre de 2023 ha acabat amb un 48% més d’establiments que el 2019 en els principals carrers comercials, encara que les xifres també mostren una davallada de 10 punts respecte a l’any passat. Sigui com sigui, aquestes dades són plausibles gràcies a l’allau de marques internacionals que s’han instal·lat recentment a Barcelona. Un dels casos recents més destacats és el de l’empresa Ikea, que enguany ha obert una botiga de 2.500 metres quadrats a l’avinguda Diagonal. Sis de cada deu establiments nous formen part de companyies internacionals.
Entrant al detall dels sectors empresarials, la moda representa la majoria de comerços dels principals carrers barcelonins. És més, es tracta d’un sector que ha duplicat la seva presència a Barcelona (del 26,1% d’obertures de 2019, al 50% d’aquest 2023). El sector dels accessoris (16,7%) i la venda detallista especialitzada i mobiliari de la llar (11,1%) segueixen la moda de prop.

L’informe també analitza els carrers que tenen més locals disponibles. La taxa de disponibilitat, en aquest sentit, cau a Barcelona fins al 5,5%. Per carrers, la rambla de Catalunya, l’avinguda Diagonal, Portaferrissa i el passeig de Gràcia -per aquest ordre- són els que tenen més locals per llogar.
L’augment turístic, la gran esperança
“La gran arribada de turistes, tant nacionals com internacionals, juntament amb el notable augment de la despesa mitjana per visitant, han promogut les dades favorables tant de vendes com d’afluències en els primers sis mesos de l’any” ha dit la directora de Retail High Street de CBRE, Susana Elhombre, per explicar l’augment comercial de la ciutat. L’activitat transaccional ha aconseguit els 10.294 metres quadrats fins al juny. Tot i la rebaixa respecte al 2022, les dades d’enguany se situen un 22,3% per sobre de la mitjana dels últims quatre anys.