El comerç internacional al Port de Barcelona ha augmentat un 10% durant el primer semestre del 2025, que també ha estat marcat per un impuls en les inversions estratègiques per millorar la infraestructura portuària. Tal com apunten els resultats que ha presentat aquest dijous l’autoritat portuària, les exportacions de contenidors plens han augmentat un 8%, marcat per l’increment de carn porcina, l’alfals i el mercat algerià; mentre les importacions plenes van pujar un 12% respecte al mateix període de l’any anterior, superant un inici d’any marcat per les tensions en el comerç internacional i la guerra d’aranzels. A més, el Port de Barcelona va rebre gairebé 1,7 milions de creueristes, dels quals 1 milió van acabar visitant la ciutat.
Tot i aquest augment pel que fa al comerç exterior, el nombre de contenidors que han passat pel Port de Barcelona s’ha reduït un 7,3% respecte al mateix període del 2024, d’1,99 milions de TEUs l’any anterior a 1,85 milions enguany. Això ha provocat una davallada del 3,2% del tràfic total en aquests sis mesos, a conseqüència dels canvis de terminal que s’han vist durant l’inici d’any. Malgrat aquestes reduccions de tràfic i contenidors, l’increment de les exportacions i importacions han fet que la xifra de negoci per aquest primer període se situï en 101 milions d’euros, un 4% més respecte als mateixos mesos de l’any anterior, superant així l’inici de la guerra aranzelària marcada pels Estats Units, país amb el qual s’han incrementat les exportacions un 10%. Segons les dades del Port, el creixement de contenidors tant en exportació i importació han aportat un milió d’euros a la xifra de negoci. El director general del Port de Barcelona, Àlex García, ha destacat “la resiliència” del tràfic hinterland -és a dir, el moviment de mercaderies de l’àrea d’influència de la capital catalana- del Port de Barcelona, ja que aquest ha augmentat un 5,5%.
Pel que fa al tràfic de vehicles, aquest va disminuir un 6,5% el primer semestre, marcat sobretot per una baixada del 14% en les exportacions. Tal com ha apuntat García, aquesta baixada respon a la reducció en la producció de cotxes que s’està veient al conjunt d’Europa. Pel que fa a les importacions de vehicles, però, aquestes han vist una pujada del 7%. En aquest sentit, el 40% dels vehicles importats provenen de la Xina, amb altres països com Turquia i el Japó important vehicles.

Més d’1,7 milions de creueristes en només sis mesos
Respecte al nombre de passatgers que s’han vist en aquests sis primers mesos, la xifra de creueristes va augmentar un 15,7% fins als 1,69 milions de persones. D’aquests, el Port calcula que un milió van visitar la capital catalana, el que suposa un augment del 12,9% comparat amb els 887.000 que ho van fer durant el mateix període de l’any anterior.
Per altra banda, aquest 2025 el Port de Barcelona farà una inversió pública de 332,5 milions d’euros, dels quals el 95% ja han estat adjudicats i licitats. Aquestes inversions es destinaran a infraestructures com el Moll Catalunya i el Moll Adossat, i la infraestructura pel subministrament elèctric, que és l’únic pendent d’adjudicació. En aquest sentit, el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha destacat que des de l’any 2000 no es veien aquestes quantitats d’inversió. Tot i això, ha puntualitzat que són obres i millores d’infraestructures que s’allargaran durant més de dos anys.
Entre aquestes millores que s’esperen per un futur al port es troba la remodelació de la nova terminal de creuers, de la qual ja s’han presentat els primers renders de com serà aquesta reestructuració després que fos aprovada aquest dimecres al Consell d’Administració del Port.