La Comissió Europea ja ha posat sobre la taula les seves condicions per tramitar l’ampliació de l’aeroport del Prat pactada a tres bandes per la Generalitat, el govern espanyol i la Moncloa. Brussel·les exigeix que, abans de res, es tanqui l’expedient sancionador que encara manté obert pel deteriorament del delta del Llobregat corresponent a l’anterior ampliació de l’aeroport. Fonts comunitàries consultades per l’Agència Catalana de Notícies (ACN) asseguren que el passat 2 d’abril es van reunir amb representants de la Generalitat i d’Aena per abordar el projecte.
Les delegacions catalana i espanyola van sortir de la trobada amb uns deures clars: la Comissió Europea ha demanat a les autoritats competents “l’aplicació plena de les mesures necessàries per posar fi al procediment d’infracció en curs”, fet que “aclariria la base de referència per a l’avaluació de qualsevol nou projecte”. Fonts del Govern de Salvador Illa asseguren que estan estudiant les demandes de la Comissió Europea i que esperen poder resoldre-les a finals d’any. Les afectacions mediambientals de l’ampliació són un dels grans dubtes al voltant del projecte.

Brussel·les posa deures a la Generalitat
Segons les actes públiques, la reunió es va celebrar de forma telemàtica i per part de la Comissió Europea va assistir-hi el cap de la unitat de compliment de la normativa mediambiental, Nicola Notaro. Des de Brussel·les tenen clar que cal “garantir la total implementació de les mesures necessàries per posar fi a l’expedient”, obert l’any 2021 pels efectes perjudicials de l’anterior ampliació sobre les espècies a l’espai natural del delta del Llobregat. En el nou projecte, es preveu allargar 500 metres la tercera pista cap a la llacuna de la Ricarda, un espai protegit que pertany a la xarxa Natura 2000.
En la proposta presentada aquest dimarts, la Generalitat, el govern espanyol i Aena i es comprometen a renaturalitzar 270 hectàrees de terreny agrícola del Llobregat, la qual cosa significa que per cada hectàrea afectada per l’ampliació, se’n guanyaran 10 de noves. També es farà una ”anella verda” al voltant de l’aeroport i es crearà un fons ambiental.
L’avís de la Comissió Europea
L’expedient sancionador del 2021 destaca la importància de l’ecosistema del delta del Llobregat i insta l’estat espanyol a emprendre “les mesures necessàries per evitar un major deteriorament” de la zona a conseqüència de les ampliacions de l’aeroport i el port. La Comissió Europea defensa que el delta alberga “una biodiversitat excepcional i desenvolupa un paper crucial en les rutes migratòries de moltes espècies d’aus europees”.
En la reunió, Notaro va considerar adient recordar “detalladament” als representants de la Generalitat i Aena quins són els requisits de la legislació mediambiental de la UE que s’han de complir. Un avís en tota regla per a unes autoritats incomplidores que, no obstant això, estan convençudes que la proposta compleix amb tots els estàndards internacionals i requisits comunitaris per tirar endavant.