La ministra de Comerç Exterior i Turisme peruana, Desilú León, ha anunciat aquest dimecres a la Fira Internacional de Turisme (FITUR), que aquesta setmana se celebra a Madrid, l’interès de dues aerolínies per recuperar aviat la connexió directa entre Barcelona i Lima, interrompuda abans de la pandèmia de Covid.
La ministra, tanmateix, no va precisar de quines companyies es tractava, però es va mostrar esperançada en tenir notícies concretes d’aquí a poc temps. Després de mantenir una reunió amb empreses d’aviació en el si de la fira, Desilú León va declarar: “És probable que algunes aerolínies incrementin una ruta més, que seria la ruta Barcelona-Lima. Hi ha dues companyies interessades en aquesta ruta. Esperarem a veure quina es concreta en els pròxims dies”.

Si més no, per explotar de nou aquesta ruta caldria ampliar els acords bilaterals entre l’Estat espanyol i el Perú, ja que les 28 freqüències setmanals entre Espanya i Lima que se’n preveuen estan copades i s’operen totes des de l’aeroport de Madrid-Barajas. Les últimes tres freqüències que quedaven lliures les va atorgar, el passat mes d’octubre, la Direcció General d’Avió Civil a la companyia espanyola Plus Ultra.
La ministra va recordar que l’Estat espanyol és el primer emissor de turistes cap al país andí, amb una mitjana de 138.000 cada any. A més, a Catalunya hi resideix una comunitat peruana de més de 40.000 persones, segons les darreres xifres del portal Idescat, xifra que assegura un volum de tràfic més que notable.
La connexió directa entre Barcelona i Lima estava servida per la llatinoamericana Latam, amb tres freqüències setmanals, però es va interrompre arran de la pandèmia de Covid-19 i ja no es va recuperar de nou.

Retorn de la pakistanesa PIA
D’altra banda, a principis de gener, el ministre de Defensa pakistanès, Khawaja Asif, va informar de la recuperació dels vols de la companyia nacional Pakistan International Airlines (PIA) cap a Europa, un cop l’Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA) els hi va aixecar a finals de l’any passat la prohibició de volar a països comunitaris. Les primeres connexions seran amb el Regne Unit i París, però el ministre ja va avançar que llençaran pròximament 19 rutes europees, entre les quals va anomenar en concret Barcelona i Milà.
PIA es va veure vetada a la Unió Europea el juny del 2000, després dels dubtes d’EASA sobre la seguretat i el compliment de les normes internacionals per part de les companyies d’aquest país.
Pakistan International Airlines va operar al Prat vols amb destinació a les tres principals ciutats del país, Islamabad, Lahore i Siālkot, d’on procedeix la majoria dels pakistanesos residents a Catalunya, en un nombre proper als 58.000.