L’Ajuntament de Barcelona ha anunciat aquest diumenge que invertirà 22 milions d’euros fins al 2028 en 153 actuacions per renovar enllumenat públic de la ciutat i poder assolir el 100% de telegestió i passar del 35% al 50% de tecnologia LED. A més, de les actuacions previstes per aquest 2024 han superat l’equador, 23 estan acabades, 2 en execució i 11 començaran a partir del mes de setembre. Segons ha informat el consistori el que es pretén és millorar la sensació lumínica de la ciutat mitjançant la tecnologia LED blanca, corregir punts foscos i implementar noves tecnologies per afavorir l’estalvi energètic.
Actualment, a Barcelona hi ha 157.000 punts de llum, dels quals el 35% funcionen amb tecnologia LED. En total hi ha una potència instal·lada de 16.300 kW i amb un consum d’uns 67 GWh/any, que representen el 20% del total del consum d’energia del consistori. La mitjana municipal catana se situa al voltant del 50%.
La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha explicat que es tracta d’un servei de ciutat “molt important” que fa un pas endavant per millorar l’eficiència i la sostenibilitat de Barcelona. La major part de les actuacions es fan canviant part dels punts de llum per tecnologia LED que permeten millorar la sensació lumínica i evitar punts foscos.

Renovació al carrer de les Camèlies
Un dels exemples en execució és l’actuació que s’està realitzant al carrer de les Camèlies, on es fa una renovació integral de les instal·lacions que comporta el canvi de 52 fanals i 800 metres de cablejat. En aquest punt s’hi estan instal·lant punts de llum amb doble lluminària per garantir una bona il·luminació i uniformitat allà on és més necessària. També es milloren els quadres de comandament amb la incorporació del sistema de telegestió i regulació. Aquest mes de juliol ha finalitzat també una actuació similar de renovació al barri del Fort Pienc, a l’Eixample, als carrers Nàpols i Sicília, entre els carrers d’Aragó i la Gran Via, i als carrers Consell de Cent i Diputació, entre els carrers de Nàpols i Sicília.
Gestió eficient
Amb aquestes actuacions el Govern fa una “aposta per renovar els dispositius de control, augmentar la telegestió i millorar els sistemes de comunicació” de l’enllumenat de la ciutat. Els punts de llum es governen a partir de 2.582 quadres de comandament que es treballarà perquè siguin telegestionats l’any 2028.
Actualment, Barcelona disposa d’un sistema de control centralitzat que permet fer seguiment de les incidències amb major repercussió i assegurar el funcionament de l’enllumenat de la ciutat. Aquest control centralitzat també permet la detecció d’avaries, la reprogramació dels horaris, el control dinàmic de la lluminositat i la simulació de consums de les instal·lacions.