L’aeroport de Barcelona-El Prat manté la tendència de tot l’any i durant el mes d’octubre ha tornat a batre el seu rècord de viatgers. Segons les estadístiques que publica Aena, durant el mes passat 5,24 milions de persones van passar per l’aeroport barceloní, un 5,6% més que en el mateix de l’any passat. En l’acumulat de l’any, la xifra de viatgers s’enfila fins als 48,9 milions, un 4,3% més, i va camí de superar els 57 milions de passatgers anuals, dos milions per sobre del límit teòric de la infraestructura. Amb tot, Aena ha centrat la seva estratègia comercial en augmentar els vols en temporada baixa i cobrir les franges amb menys demanda per incrementar el nombre de viatgers sense saturar l’aeroport.
Del nombre total de viatgers de l’octubre, el tretzè consecutiu en el qual el Prat bat el rècord de passatge mensual, 5,32 milions corresponen a passatgers comercials (+5,7%) i, d’aquests, gairebé quatre milions van viatjar en vols internacionals, un 6,9% més que durant el mateix mes del 2024. D’altra banda, 1,26 milions de passatgers van agafar vols domèstics, és a dir, un 2,2% més que a l’octubre de l’any passat.

Del total de passatgers de l’any, 48,84 milions han viatjat en vols comercials, un 4,3% més que el 2024. D’aquests, els viatgers internacionals se situen en 36,85 milions (+5,9%), mentre que els domèstics n’han sumat gairebé 12 milions, un 0,4% menys que en les mateixes dates de l’any passat. Pel que fa al nombre d’operacions, el Prat ha registrat 32.802 vols a l’octubre (+4,1%), mentre que en el total anual ja n’acumula 306.253 (+3,8%). Tot i el seu creixement imparable, el Prat continua sent el segon aeroport de la xarxa d’Aena en nombre de viatgers, superat àmpliament pel de Madrid-Barajas, que aquest octubre ha registrat 6,03 milions de passatgers, un 6,3% més.
Aena posa en marxa l’ampliació del Prat
Les bones dades de l’octubre coincideixen amb l’anunci d’Aena, que ha posat en marxa la maquinària de despatxos per activar l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-El Prat. L’operador aeroportuari té a punt una licitació clau que sortirà a concurs en els “pròxims dies”, segons va explicar el president i conseller delegat d’Aena, Maurici Lucena. El directiu va avançar que Aena està a punt d’aprovar la licitació per a la redacció del nou pla director de l’ampliació, que inclou la definició de les mesures ambientals, un dels punts més polèmics. L’acord entre el Ministeri de Transports, la Generalitat i Aena d’abans de l’estiu preveu una inversió de 3.200 milions d’euros i Lucena va insistir que volen que “esdevingui un referent en sostenibilitat” després de la polèmica per les afectacions que tindran les obres sobre la llacuna de la Ricarda.
El president d’Aena va qualificar el pla director com un “artefacte juridicotècnic” que permetrà determinar el creixement de l’aeroport del Prat a curt, mitjà i llarg termini. Tot i que normalment un pla director es fa en cinc anys, Aena vol tenir-lo enllestit en quatre. L’import de sortida concurs és d’uns 4,5 milions d’euros, una xifra “molt superior” a l’habitual, que sol rondar el mig milió d’euros, “a causa de la complexitat del procés ambiental i a la tramitació davant la Unió Europea”. D’aquests, 1,5 milions seran estrictament per al pla director aeronàutic i la resta per a la redacció de les modificacions mediambientals. “L’objectiu és que l’ampliació del Prat sigui un projecte exemplar, no només per la seva magnitud inversora, sinó per la seva ambició ambiental i la seva capacitat de situar a Barcelona en el mapa dels grans hubs intercontinentals”, ha remarcat Lucena.

