L’Aeroport de Barcelona-El Prat sembla no tenir aturador i ha tancat el primer trimestre de l’any amb un nou rècord de viatgers. La infraestructura barcelonina ha batut els seus millors registres històrics de passatge cada mes d’aquest 2025 i això li ha permès tancar els tres primers mesos de l’any amb 11,8 milions de viatgers, un 3,2% més que en el mateix període de l’any passat. Pot semblar un percentatge petit, però en les xifres en les quals es mou actualment el Prat l’augment interanual suposa l’arribada de gairebé 400.000 persones més. De total de viatgers, 8,65 milions (70%) han passat per Barcelona en vols internacionals, un 4,1% més que en el primer trimestre del 2024, mentre que 3,13 milions (30%) ho van fer en vols domèstics, un 1% més.
Pel que fa a les xifres del mes, el Prat ha registrat el millor mes de març de la seva història amb 4,36 milions de viatgers, un 1,8% més, i suma sis mesos consecutius amb rècords mensuals. Aquesta dada és una mostra de l’èxit de l’estratègia de desestacionalització turística de la ciutat, ja bona part dels últims rècords de passatge s’han produït durant la temporada baixa, que va d’octubre a febrer. I, de fet, és una de les poques opcions que té el Prat per continuar creixent, ja que ha arribat al màxim teòric de la seva capacitat —55 milions de passatgers anuals— i la mateixa Aena reconeix que, sense projecte d’ampliació, només queda explotar els slots de les hores vall, sobretot de matinada, i la temporada baixa.
Més arguments per ampliar el Prat
En aquest context, Aena vol que les autoritats catalanes i espanyoles prenguin una decisió definitiva sobre l’ampliació del Prat abans de la segona meitat del 2026, que és quan s’aprovarà el pròxim Document de Regulació Aeroportuària (DORA III), que establirà les normes i tarifes aeroportuàries per al quinquenni 2027-2031 i que inclou les inversions necessàries per expandir els grans aeroports de l’Estat.
Amb aquest calendari, l’ampliació del Prat, que amb ERC fora de la Generalitat té gairebé tots els números per tirar endavant, podria estar enllestida l’any 2034. El president d’Aena, Maurici Lucena, així ho va reconèixer en un acte a finals de març a Barcelona. Segons Lucena, pròxim al PSC, els treballs de la comissió tècnica Estat-Generalitat “s’estan acabant” i aviat es podria definir com serà el projecte per dotar de més capacitat a l’aeroport barceloní. “Soc molt optimista, la meva confiança en el govern, les institucions catalanes i el president Salvador Illa és màxima”, va dir.