Aena ha aconseguit recuperar els serveis informàtics, que aquest divendres han patit una incidència d’abast mundial de Microsoft. D’aquesta forma, l’aeroport del Prat comença ara el retorn a la normalitat, després d’un matí convuls, amb retards acumulats i la majoria de procediments, també els embarcaments, fets de forma manual. El ministre d’Indústria, Jordi Hereu, manté que no hi ha hagut “incidències greus” i que l’afectació a Aena ha estat “lleu”. Segons ha informat l’organisme que gestiona els aeroports estatals, en total s’han cancel·lat 105 operacions, mínim una quinzena de les quals –la majoria de la companyia Vueling– a Barcelona. Aena recomana als passatgers consultar a la seva aerolínia l’estat del seu vol.
La incidència s’ha notat als cinc continents, amb afectacions greus a tots els aeroports i fins i tot la caiguda del sistema de pagament Bizum. Els informàtics han trobat l’error a mig matí, segons ha informat Microsoft. Tot plegat ha esclatat per un error en una actualització de l’empresa de seguretat CrowdStrike, que ja ha estat detectat i que afecta només els usuaris de Windows. Aena remarca que està treballant directament amb l’empresa per accelerar la recuperació dels aeroports.

Caos a l’aeroport de Barcelona
La caiguda del sistema ha desesperat els passatgers que havien d’agafar un vol aquest divendres. La incidència ha obligat l’aeroport a improvisar solucions en un moment àlgid de les vacances. Alguns passatgers han titllat la situació de “caos” i d’altres, més compressius, també han lamentat la poca informació. La incidència ha afectat sobretot els taulells d’embarcament i els controls de seguretat. El ministre Hereu ha apuntat que s’ha reforçat els agents de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil per alleugerir els problemes d’accés a les terminals.
En el cas de l’aeroport de Barcelona, la incidència ha afectat sobretot la Terminal 1. Vueling ha suspès alguns dels seus vols, sobretot a Menorca, Palma de Mallorca, Sant Sebastià, Jerez de la Frontera, Londres, Niça, Porto i Marsella. El caos informàtic també ha afectat a algunes de les arribades. La resta d’operacions s’han pogut efectuar, però amb minuts o hores de retard, en la majoria dels casos.
Què puc fer si m’han cancel·lat el vol
Les organitzacions de defensa als consumidors, com Facua, OCU i Asufin, recorden que els afectats per retards de més de cinc hores poder reclamar els diners del vol o pactar amb la companyia un vol alternatiu. En el cas dels passatgers que formaven part de la quinzena de vols cancel·lats, les entitats apunten que la companyia ha de retornar els diners en un termini màxim de set dies.
Aquestes associacions detallen a l’Agència Catalana de Notícies que, en tots els casos, els passatgers tenen dret de rebre menjar, beguda i un hotel, inclòs el trasllat, si fos necessari. Per últim, remarquen la importància de conservar “tots els documents que sigui possible, com ara bitllets, targetes d’embarcament, factures de despeses de menjar, beguda o hotel”, així com les comunicacions dels retards i dels bitllets en format en línia.