Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Aena licita el pla director per ampliar l’aeroport, centrat en l’impacte ambiental

Aena ha licitat el pla director per a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona amb la mirada posada en l’impacte ambiental que tindran les obres. El document precisa que s’hauran d’avaluar les repercussions sobre els espais protegits de la Ricarda i el Remolar i apostar per l’alternativa “amb menor afectació” sobre aquests. Aquest mes de novembre, el president d’Aena, el català Maurici Lucena, ja havia avisat que la publicació de l’oferta pública era imminent.

La licitació té un pressupost de 4,45 milions (sense IVA) i una durada màxima de cinc anys. Amb la redacció del pla director per part d’una consultora, Aena espera aconseguir el vistiplau per part del ministeri de Transports, així com una resolució positiva per part de la Comissió Europea, per poder executar l’ampliació. Les obres podrien començar el 2029.

Una inversió de 3.200 milions

L’acord entre el Ministeri de Transports, la Generalitat i Aena del passat mes de juny contempla una inversió de 3.200 milions d’euros. A mitjans de novembre, Lucena va insistir que volen que l’ampliació “esdevingui un referent en sostenibilitat” després de la polèmica per les afectacions que tindran les obres sobre la llacuna de la Ricarda.

turisme, avió, volar, tercera pista aeroport,
Pista de la T1 de l’aeroport del Prat, el juny passat / Jordi Play

“Raons imperioses d’interès públic de primer ordre”

Segons recull l’ACN, el document destaca que en cas que totes les alternatives d’ampliació siguin “desfavorables”, s’haurà d’elaborar un document que empari l’ampliació sota “raons imperioses d’interès públic de primer ordre”. Aquestes podrien ser de tipus econòmic i social (relacionades amb el PIB o l’ocupació), territorial (vinculades a la cohesió) o “estratègiques”. 

Alhora, la licitació subratlla que el pla director haurà d’incloure la “necessitat” de fer estudis hidrològics i prestar “especial atenció” a les espècies catalogades, fent-ne un “cens específic”. “S’hauran de contemplar de forma precisa el nombre d’individus de cada una de les espècies presents a la zona d’afectació i entorn proper, zones d’alimentació, trànsit, cria, etcètera”, assenyala el text.

Analitzar el tràfic de l’aeroport

Més enllà dels aspectes mediambientals, el plec concreta que el nou pla director haurà de fer una anàlisi del tràfic de l’aeroport, on s’especifiquen les característiques i la previsió de demanda de passatgers, operacions i mercaderies, detallat per països, rutes, companyies i terminals, entre altres aspectes. En aquesta línia, s’analitzaran les “necessitats d’espais, equipaments i infraestructures a desenvolupar” per tal de satisfer la previsió de demanda a curt, mitjà i llarg termini.

Coincidint amb la licitació del pla director, Aena ha anunciat aquest dilluns la construcció d’una sortida ràpida a la pista transversal –anomenada 02/20– de l’aeroport de Barcelona-el Prat per reduir els d’esperar de passatgers i vols. Les obres començaran a finals del 2026 i costaran 3,1 milions d’euros.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa