Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Aena construirà una sortida ràpida a la pista transversal del Prat per millorar l’operativa

Aena ha anunciat la construcció d’una sortida ràpida a la pista transversal –anomenada 02/20– de l’aeroport de Barcelona-El Prat per reduir els d’esperar de passatgers i vols. Segons ha explicat l’operador aeroportuari, l’objectiu és “reforçar la seguretat operacional, alhora que es millora l’eficiència operativa i ambiental”, especialment facilitaria “la configuració preferent de pistes durant la nit”. No obstant això, Aena ha matisat que la sortida ràpida no permetrà augmentar la capacitat operativa del Prat, que està al límit de la seva capacitat operativa tècnica, que els experts situen en 55 milions de passatgers, i està previst que tanqui l’any 2025 amb un tràfic superior als 57 milions de viatges.

En el cas dels avions, la sortida ràpida de la pista transversal els permetrà fer menys maniobres, per la qual cosa es reduirà el temps de rodatge i de retruc suposarà “un consum més baix de combustible i una reducció de l’impacte acústic”. Pel que fa als viatgers, veuran una millora de la “puntualitat” i s’augmentarà el “confort”, ja que s’escurçaran les esperes tant a l’aire com a terra.

La pista transversal del Prat on es farà la sortida ràpida / Aena
Detall de la construcció de la sortida ràpida a la pista transversal del Prat / Aena

Les obres començaran a finals del 2026

Les obres es licitaran cap al segon trimestre del 2026 amb la intenció que les màquines es posin en marxar a finals de l’any que ve. El projecte té un pressupost d’uns 3,1 milions d’euros i els treballs duraran aproximadament un any. Durant aquest temps, les obres obligaran a fer alguns ajustos en l’operativa del Prat. En la primera fase, les obres “implicaran una reducció limitada de la capacitat de l’aeroport” i durant uns deu dies l’aeroport operarà amb una sola pista, de manera que es veuran afectats uns 1.400 slots –cadascuna de les franges horàries dedicades a l’enlairament i aterratge d’avions. Així mateix, una quarantena d’avions hauran d’ajustar la seva càrrega perquè s’hauran d’enlairar per la pista més curta, la més propera al mar.

Aena ha explicat que ja s’ha coordinat amb les companyies aèries i amb els organismes responsables de l’assignació dels slots per adaptar la programació a “la capacitat real” de l’aeroport durant aquest temps. En les fases posteriors, l’afectació en l’operativa serà “molt menor” perquè es tancarà la pista transversal “en finestres de 16 hores durant 12 dies, sense afectació a la capacitat de l’aeroport ni a l’operació general”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa