El Port de Barcelona ha adjudicat per 72,3 milions d’euros la construcció d’una nova mota marítima, que es convertirà en el primer dipositari per als materials que s’extreuen de les dàrsenes, el canal de navegació i de les obres en curs, com poden ser les del moll Adossat o els nous atracaments del moll de l’Energia. La nova construcció ocuparà una superfície de 44,7 hectàrees entre la zona sud i la dàrsena que dona al Prat i una profunditat de 16 metres. En total, seran 6,3 milions de metres cúbics que permetran, remarca el port, “anticipar esplanades pel futur moll Catalunya”.
“Aquesta actuació és un exemple d’economia circular al Port, fent possible el reciclatge de materials i evitant transports innecessaris a altres ubicacions”, remarca el port en un breu comunicat. L’empresa encarregada d’aquesta infraestructura serà finalment UTE UTE Sacyr Construcción, SA – José Antonio Romero Polo, SAU, que té previst iniciar les obres aquest estiu. La previsió és que s’allarguin durant poc més de dos anys.

Descarbonització del port
El gener de 2024, el Port de Barcelona va rebre un informe favorable del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic sobre la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) dels futurs recintes. Aquesta actuació, juntament amb d’altres que encara s’han de concretar, permetran al Port reordenar l’activitat que es desenvolupa al pol sud. Concretament, es concentrarà tot el moviment de contenidors en aquesta zona sud. La idea és que aquest pas ajudi en la “descarbonització de l’activitat portuària” i alhora permeti atendre millor “les necessitats del sector marítim i portuari”.
El port viu una transformació i modernització, que es va impulsar amb la Copa Amèrica. En les darreres setmanes s’han estrenat canvis al Moll dels Pescadors, que ara serà obert a la ciutadania i suposarà un atractiu més per al visitant de la ciutat.