L’octubre de 1977, el túnel encara inactiu de la futura línia 2 del metro de Barcelona, sota la ronda de Sant Antoni, es va convertir en un escenari insòlit. L’obra Rebel delirium, escrita i dirigida per Iago Pericot i protagonitzada per Sergi Mateu, es va estrenar el 6 d’octubre i va mantenir funcions fins al 8 de gener de 1978. Aquesta experiència teatral singular va transformar, durant uns mesos, un espai subterrani de trànsit inexistent en un punt de trobada cultural i reivindicatiu.
La iniciativa, produïda per Teatre Experimental de Barcelona, va comptar amb el suport del Ferrocarril Metropolità de Barcelona, l’Institut del Teatre i l’Ajuntament. S’hi accedia per les escales del carrer Villarroel, i l’aforament, limitat a uns dos-cents espectadors per funció, creava una atmosfera íntima i alhora carregada de simbolisme: sota terra, en un túnel pensat per a la circulació, però encara buit, l’obra abordava temes com la marginació i la llibertat sexual en plena transició democràtica (Històries de BCN, 2017).

Segons l’arxiu de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Rebel delirium va ser la primera i, fins avui, l’única vegada que un túnel del metro barceloní s’ha fet servir per a una representació escènica d’aquesta magnitud. A més de la seva singularitat espacial, el muntatge es va recordar per la seva valentia temàtica en un moment de canvi social i cultural al país.
Activitats per aprofitar unes obres acabades
Però aprofitant aquella estrena teatral, es va aprofitar per programar diverses activitats durant el Nadal de 1977. Com explica TMB al seu web, es van fer concerts de jazz, de música clàssica i contemporània, actuacions de corals, ballets i audicions de sardanes, exposicions fotogràfiques i de pintures d’artistes de la ciutat. Però també activitats infantils i trobades amb escolars per realitzar murals en algunes instal·lacions del metro. Tot plegat, de franc i amb la voluntat d’oferir un ús a una infraestructura que feia molts anys que estava inutilitzada.
L’estació de Sant Antoni va entrar en servei el 25 de setembre del 1995, amb la inauguració del primer tram de la línia 2 entre Sant Antoni i Sagrada Família. Havien passat exactament dues dècades des de la finalització dels treballs als túnels en aquesta part de la línia que, per cert, aquests dies compleix tres dècades de vida.


