Una pinya intacta del segle XV o XVI és només una curiositat al costat de la nau de 10 metres que ha aparegut en un extrem del futur aparcament de BSM a la Ciutadella del Coneixement. Les restes, l’esquelet d’un vaixell de grans dimensions, són una troballa “excepcional” per a Barcelona per dos motius: perquè fins ara només se n’havia trobat una de característiques similars, a la Barceloneta, i perquè és el primer cop que es troben restes subaquàtiques a l’esquerra de la Ciutadella. “Els mapes d’època fins ara eren buits en aquest punt; ara podrem saber què passava en aquesta zona de Barcelona en l’àmbit portuari”, ha detallat el responsable de l’excavació, Santiago Palacios. “Trobar les restes d’una gran nau és una passada, una cosa que als arqueòlegs ens passa un cop a la vida”, resumia encara excitat durant la primera visita de la premsa.

Les restes van aparèixer el 8 d’abril i encara trigaran dues o tres setmanes a excavar-se del tot. Fins ara ha aparegut l’epicentre de la nau, un conjunt ben conservat de 10 metres de llargada i més de 3 d’amplada. Es conserva una trentena de quadernes -les peces de fusta corbades de l’esquelet- i set andanes del folre -les taules de fusta que recrien l’exterior de la nau. Aquest tipus de construcció era habitual a la Mediterrània medieval i es va estendre arreu d’Europa a partir de mitjans del segle XV.

Imatges de l’esquelet de la nau del segle XV o XVI que ha aparegut al futur pàrquing de BSM | Gabriel González Garrido

Tot fa pensar que la nau va ser arrossegada per algun temporal. Malgrat que la zona ara en construcció era aigua el segle XV -de fet, la costa no apareixia fins a la zona on ara trobem la Universitat Pompeu Fabra-, al voltant de la nau no s’ha trobat cap objecte de la tripulació ni cap mena de càrrega que faci pensar que el vaixell va naufragar en aquest punt.

Procés d’excavació delicat

Els responsables de l’excavació remarquen que les peces de la nau s’hauran d’extreure una a una i a partir d’aquí començarà un procés de quatre o cinc anys per acabar de reparar-les i documentar-les. Un procés únic i complicat tractant-se de fusta, que ha de mantenir-se humida per evitar que es redueixi i s’acabi trencant. Mentre s’acaba l’excavació, un operari rega constantment les restes, i a la nit s’activa un sistema de reg automàtic per degoteig. Un cop al taller, els equips de restauració substituiran progressivament l’aigua per resina per poder mantenir intacte el llegat del vaixell excavat.

Els arqueòlegs encara trigaran dues o tres setmanes a acabar d’exteure la nau | Gabriel González Garrido

La troballa d’una primera nau a la Barceloneta, de característiques constructives diferents, havia generat expectació al servei d’arqueologia de cara als treballs al pàrquing que s’està construint a l’antic mercat del Peix: la primera obra en anys que excava més de cinc metres per sota del nivell del mar en una zona costanera. Són 7.000 metres quadrats d’excavació i encara queda entre un 10 i un 15% per excavar, amb la qual cosa encara podrien aparèixer més restes del vaixell. Les peces que falten per aparèixer i la investigació posterior permetran saber les dimensions exactes de la nau i la seva procedència. Informació clau per saber com era Barcelona deu segles enrere.

Santiago Palacios, l’arquòleg responsable de l’excavació | Gabriel G. Garrido

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa