Barcelona perdrà aquest dimecres 20 de novembre una galeria d’art especial. Després d’una trajectòria de gairebé mig segle d’història, la Sala Dalmau s’acomiada del local que han ocupat des del 1979 al número 349 del carrer del Consell de Cent, a tocar del passeig de Gràcia. Cal recordar que aquest negoci el va fundar Francesc Draper amb l’objectiu principal de rescatar artistes catalans i espanyols que havien emprès la seva tasca artística fora de l’Estat. La sala -que agafa el nom de Josep Dalmau, un dels grans marxants d’art de la Barcelona de principis del segle XX- s’ha convertit en aquest temps en una galeria de referència que uneix art modern i contemporani.
En unes declaracions recollides per l’ACN, l’actual directora de la galeria i filla del fundador, Mariana Draper, explica que les raons d’abaixar la persiana responen a una voluntat de tancar una etapa iniciada ara fa 45 anys que els ha valgut el reconeixement del sector amb dos Premis ACCA (Associació Catalana Crítica d’Art) en 1999 i 2005 i el Premi GAC d’Honor, que reconeixia la trajectòria galerística de la responsable. “Creiem que era el moment de dir adeu dignament. No respon a cap motiu econòmic, és un cicle important que tanquem”, assegura Draper, que juntament amb els seus germans Lucas i Cati insisteixen en aquesta voluntat de marxar amb “calma i sense intromissions”.
Una cloenda d’alta volada
La decisió de tancar arriba després de la bona acollida que havia tingut la seva penúltima exposició dedicada a un dels artistes emblemàtics de la sala, Joaquin Torres-García, i la seva aposta per un estil constructivista. Corrents com aquest eren capaços de conviure en harmonia en aquesta galeria amb representants de les avantguardes històriques i altres artistes tant internacionals com catalans i espanyols de diverses generacions. De fet, la darrera mostra que es podrà veure aquest 20 de novembre està vinculada a les avantguardes històriques i a l’escola de París, en acte final que demostra el segell personal de la Sala Dalmau.