Els vianants que hagin passejat per la Rambla durant l’últim mes hauran comprovat com una espècie d’estructures de ferro corcades i oxidades s’amuntegaven al marge de les tanques que delimiten les obres. Es tracta dels raïls de l’antic tramvia que durant dècades va circular per aquesta artèria barcelonina. Les vies van aparèixer a principis del mes de setembre durant els treballs de reforma del passeig, que actualment s’estan centrant en el marge Besòs i que van des de la plaça de Catalunya pràcticament fins al mercat de la Boqueria.
Les obres han fet aflorar en tot aquest tram els raïls, que fins ara havien resistit les diferents actuacions que havia patit la Rambla al llarg dels anys soterrats entre l’asfalt i la vorera, al mateix nivell que l’antic empedrat del passeig. La troballa d’aquests vestigis del passat d’aquesta artèria de la capital catalana van despertar la curiositat de molts vianants i també de diversos col·lectius d’entusiastes del transport públic, que no van trigar a demanar que s’optés per la seva conservació, ni que fos de manera parcial, tal com ja es va fer en alguns punts de la Superilla de l’Eixample com el carrer de Girona, on també van aparèixer aquestes vies amb el projecte d’implementació dels quatre eixos verds.

La resposta municipal a aquestes peticions no es va fer esperar. A mitjans de setembre, el consistori barceloní confirmava que no hi havia intenció de recuperar o integrar en el traçat de la nova Rambla aquests raïls, tancant la porta que havia obert només uns mesos abans quan va assegurar que s’estudiaria aquesta possibilitat. Segons avançava aleshores Betevé, l’executiu encapçalat per Jaume Collboni remarcava que aquestes troballes no estaven catalogades com a “bé d’interès de cap mena”, de manera que no hi havia un interès públic i patrimonial que justifiqués la seva preservació. Cal recordar, però, que el tramvia va circular durant bona part del segle XX i fins al 1961 per la Rambla en una línia que connectava la part baixa del passeig amb la plaça de Tetuan.
Ferrovellers, veïns i entusiastes del transport
Més d’un mes després d’aquest posicionament municipal, les vies continuen amuntegant-se en diversos punts de la Rambla. Segons ha pogut comprovar el TOT Barcelona, els raïls antics romanen apilats i aparentment abandonats en els marges dels solcs que els operaris han obert en ple passeig per avançar en la seva remodelació, sempre sota la supervisió dels equips d’arqueòlegs, que documenten totes les troballes realitzades, que van des d’aquest traçat del tramvia fins a trams de la muralla primigènia de la ciutat, entre altres. La presència d’aquestes grans estructures de ferro, que en molts casos han estat esmicolades o malmeses per part dels obrers per poder extreure-les, no ha passat desapercebuda durant aquestes més d’un mes d’ostracisme en plena via pública.
Fonts pròximes als treballs han apuntat a aquest mitjà que diversos ferrovellers ja han demanat en diverses ocasions tant als operaris com als arqueòlegs a veure si es podien endur els raïls. També s’han interessat per les vies alguns veïns de la zona o entusiastes dels transports, preguntant si se’n podien emportar un tros per guardar-lo a casa seva com a record. La resposta a totes les peticions ha estat negativa, ja que són l’administració i l’empresa que està duent a terme les obres les responsables de la seva retirada, un cop confirmat que no hi ha intenció de preservar el traçat de cap manera. Pel que fa a la resta de vestigis localitzats en aquest cantó Besòs de la Rambla, la previsió és que, un cop inventariat i fotografiat, tot acabi un altra vegada tapat. No es descarta que quan arrenquin els treballs del cantó Llobregat, puguin aflorar nous trams del traçat del tramvia, així com altres parts de la Barcelona antiga que van quedar sepultades sota l’asfalt.
