L’estació d’Urquinaona de la línia L4 del metro de Barcelona ha recuperat part de l’esplendor dels seus orígens. Aquesta parada de la xarxa del subsol de la capital catalana ja llueix només amb l’entramat de rajoles que presidia originalment tant aquestes dues andanes com totes les altres que conformaven aquest recorregut inaugurat l’any 1926. Tal com ha pogut comprovar el TOT Barcelona, els treballs per retirar el fals sostre que fins ara amagava la volta han conclòs, deixant al descobert l’estructura que es va construir quan es van obrir els túnels del Gran Metropolitano, la primera línia de ferrocarril metropolità de la capital catalana que es va inaugurar el 30 de desembre del 1924 i que enguany celebra el seu primer segle d’història.
Si no hi ha cap contratemps o canvi de criteri, aquest serà l’aspecte que lluirà a partir d’ara aquesta estació de la xarxa barcelonina. Segons va avançar el TOT Barcelona el passat mes de juny, TMB no preveu tornar a col·locar un fals sostre en aquesta parada. Fonts de la companyia consultades per aquest mitjà, però, anaven aleshores més enllà i apuntaven que aquesta tendència s’estava repetint en els diversos punts de la xarxa en els quals s’estava actuant, de manera que en general s’estava optant per no reposar aquesta espècie de planxes que fins ara amagaven l’estructura original de les diferents andanes.

La cirereta del pastís
Amb les rajoles al descobert, ara només queda per esbrinar quina part del mural ceràmic que decorava els pinyons de les andanes del costat mar ha sobreviscut a aquests anys d’ostracisme. Per poder-ho fer, TMB hauria d’impulsar algun tipus d’actuació de manteniment i de restauració de l’estructura, una inversió que de moment està en l’aire. Tampoc sembla que de moment hi hagi prevista cap mena d’actuació de neteja tant per al mural ceràmic com per al sostre original, que presenta un aspecte desgastat amb força clapes.
