Del progrés a la decadència. Gairebé un mil·lenni d’història atresorat per un petit enclavament al parc de Collserola, al bell mig d’un bosc de Cerdanyola del Vallès a tocar de Barcelona, que ha vist passar monjos, reis, nobles, industrials i, ara, investigadors. “Valldaura, 1150-2025: Una història de monjos, reis, nobles, industrials i investigadors”, és una exposició del Museu d’Història de Barcelona (MUHBA) que es podrà visitar a partir del 30 de novembre a la seu de Vil·la Joana (carretera de l’Església, 104, Barcelona), on el visitant viatjarà al passat de Valldaura, que per exemple, va acollir el primer monestir de Cister de Catalunya (l’origen de Santes Creus, on els monjos de Valldaura es van traslladar l’any 1169) i va ser palau reial dels reis de la corona d’Aragó durant l’edat mitjana. L’exposició es podrà visitar fins al febrer de 2025, i, posteriorment es traslladarà a Cerdanyola i als districtes de Barcelona vinculats amb la història de Valldaura: Horta, Nou Barris, Gràcia i Sant Andreu.
Aquest viatge al passat de Valldaura ha estat possible gràcies a més de 15 anys de recerca per part de l’arquitecte Vicente Guallart i l’economista i historiador Robert Álvarez, que han pogut evidenciar que la seqüència de propietaris de Valldaura és indissociable de l’evolució de la història de Catalunya i de la gestió del poder i del territori. La mostra també recull informació de les excavacions que s’estan portant a terme al lloc fundacional de Valldaura, per part de la Universitat de Barcelona amb el suport de la Generalitat de Catalunya.
L’exposició al MUHBA Vil·la Joana l’ha produït el Museu d’Història de Barcelona (MUHBA) en col·laboració amb l’Institute for Advanced Architecture of Catalonia (IAAC) i l’Ajuntament de Cerdanyola del Vallès.

De palau reial a disseny d’arquitectura
A partir del 1294, es va convertir en un mas de caça i més tard va passar a ser el palau dels reis de la corona d’Aragó, des de Jaume II, fins a finals del segle XV. Martí l’Humà-, nom que rep la Sala del MUHBA on es presentarà el llibre-, va passar dos estius sencers a Valldaura, els anys 1404 i 1405. Valldaura, a partir del segle XVI, va ser propietat d’una família de juristes que es van convertir en nobles i era considerada una entitat independent dins del conjunt de ciutats i pobles de Catalunya. Va ser el 1836, atesa la seva petita extensió, quan es va annexar a Cerdanyola de Vallès. El 1888, un industrial de Sant Andreu va construir una nova masia més a prop de Barcelona, pròxima a l’anomenada carretera d’Horta. I des del 2008 és propietat de l’IAAC, on es desenvolupen màsters sobre el disseny i construcció d’edificis ecològics avançats, i on es realitzen projectes de recerca.
Un llibre recull la història de Valldaura
També fruit de la investigació de l’arquitecte Vicente Guallart i l’economista i historiador Robert Álvarez, veu la llum un llibre que recull la història de Valldaura. Es presentarà el pròxim 4 de desembre a les 19 h a la Sala Martí l’Humà del MUHBA de la plaça del Rei. Hi intervindran Robert Álvarez Masalias i Vicente Guallart Furió, autors del llibre, i Stefano Maria Cingolani, doctor en Filologia Romànica.
La presentació es fa coincidir amb l’aniversari de la fundació de Valldaura que es remunta a l’any 1150. Serà a la Sala Martí l’Humà del MUHBA. Editat per Actar, recull la història d’aquest petit enclavament situat al Parc de Collserola, al municipi de Cerdanyola del Vallès.