L’agost de 1882 s’inaugurava el baixador de Provença, una petita estació de ferrocarril en superfície ubicada en l’encreuament dels carrers de Provença i Balmes, just abans de travessar la frontera entre Barcelona i la Vila de Gràcia, independent des de l’any 1850. L’estació naixia per donar resposta a un volum creixent de passatgers que utilitzaven el tren de Sarrià, que circulava en superfície pel carrer de Balmes i unia la capital amb Sarrià, també municipi independent. La població de l’Eixample s’havia disparat i la mobilitat entre municipis fronterers també. Provença va ser el primer afegit al trajecte que, d’inici, tenia quatre punts d’aturada: l’actual Plaça Catalunya, Gràcia, Sant Gervasi i Sarrià.

De baixador a nus de comunicacions
Gairebé mig segle després de la seva inauguració, la companyia ferroviària va fer una aposta que marcaria per sempre més el futur de Provença com a estació. L’any 1929 va soterrar el baixador, i aquell va ser un pas decisiu per comprendre la importància de l’estació avui, per on passen més de 3 milions de passatgers cada any. Aquell soterrament va permetre el pas de tots els trens, tant els de Ferrocarrils de Sarrià com els de Ferrocarrils de Catalunya -que unia Barcelona amb el Vallès-, i va donar una nova dimensió a aquell petit baixador. Aleshores, Gràcia es convertiria en una estació metropolitana, que es consolidaria tres dècades després quan s’obre el tram fins a l’estació d’Avinguda Tibidabo i Reina Elisenda. Per la seva banda, Provença fa un gran salt l’any 1969: es construeix el vestíbul de l’estació de Provença sota la cruïlla dels carrers de Balmes i de Rosselló i el passadís que, des d’aquest vestíbul i per sota del carrer de Rosselló, uneix l’estació de Provença amb la del Metro Diagonal, on hi ha les línies L3 i L5.
Més canvis de fesomia fins avui
A la dècada dels noranta, es reforma parcialment l’estació, que ja té el nom catalanitzat, allargant-la pel costat inferior i fent nou el vestíbul sota el carrer de Provença. I l’any 2010, després de tres anys d’obres, s’inaugura l’ampliació de vestíbuls i creació i ampliació dels enllaços amb l’L3 i L5. Finalment, el darrer canvi de fesomia arriba el 2019, quan es completa l’ampliació d’un tram d’andana direcció Sarrià i nou accés des de l’àrea ampliada cap al vestíbul.