Antoni Gaudí, l’arquitecte del qual aquest 2026 farà cent anys de la seva mort, no únicament va ser autor d’edificis tan importants com la Sagrada Família, la Pedrera i la Casa Batlló. Algunes de les seves obres primerences són força desconegudes. Una és el mosaic que va dissenyar per a la parròquia de Sant Pacià, al barri de Sant Andreu de Palomar.

Segons explica l’Ajuntament de Barcelona, la parròquia és d’estil neogòtic, va ser projectada per l’arquitecte andreuenc Joan Torras i Guardiola i es va acabar de construir el 1881. Va ser el mateix arquitecte qui va encarregar a Gaudí el disseny del mosaic, en aquells moments alumne seu a l’Escola Provincial d’Arquitectura. El mosaic pròpiament el va elaborar el marbrista Lluís Pelegrin.
El mosaic decora el passadís central de l’edifici i el creuer de la parròquia. En el moment en què es va projectar, cap a l’any 1879, era la capella del convent de les monges de la congregació de Josep i Maria. El mosaic de Gaudí ho recorda amb la incorporació d’una J i una M.
Aquesta setmana, els consellers de Junts per Barcelona a Sant Andreu, Ximena Gadea i Xavier de la Cruz, en recordaven la història amb una publicació a Instagram, coincidint amb la diada de Sant Pacià. “A la parròquia de Sant Pacià, al cor del poble [de Sant Andreu de Palomar], es conserva un mosaic de terra dissenyat per un jove Gaudí l’any 1881, quan tot just començava la seva trajectòria com a arquitecte”.

Una mica d’història de la parròquia
Entre els fets històrics de l’església de Sant Pacià en destaquen que durant la Setmana Tràgica del 1909, la parròquia va ser assaltada, saquejada i cremada. El 1930, l’equipament religiós va esdevenir parròquia. I el 1936, durant la Guerra Civil, va ser confiscada pel comitè revolucionari de Sant Andreu i es va destinar a menjadors socials, amb el nom de Menjadors Durruti. El 1988, el mosaic de Gaudí va ser restaurat per Lluís Bru.




