A l’eix nord, el recinte modernista de Sant Pau representa la cúspide artística de l’arquitecte Josep Domènech i Montaner. I a l’altre extrem, la Sagrada Família d’Antoni Gaudí no necessita cap mena de presentació. L’avinguda de Gaudí connecta aquests dos emblemes de l’arquitectura modernista catalana que s’exposa a Barcelona. L’avinguda és única i presenta petits detalls poc coneguts que complementen una de les ofertes artístiques més cridaneres de la ciutat.
L’avinguda de Gaudí inicialment no deixava cap mena de singularitat, una calçada ampla i voreres estretes als costats era l’únic que oferia aquest espai. Però coincidint amb les festes de la Mercè de 1985, l’Ajuntament va presentar a la ciutat la nova urbanització –dirigida per l’arquitecte Màrius Quintana–, una rambla més adequada al llegat històric d’aquest punt de l’Eixample. Ara s’utilitza per passejar i les terrasses ocupen una part important del camí. En aquell moment, i aquí, potser, una de les primeres grans novetats, el consistori va decidir recuperar els fanals de Pere Falgués, que durant la dècada dels cinquanta havien estat retirats perquè consideraven que molestaven a la circulació. En total n’hi ha sis, i el més pròxim a la Sagrada Família està escortat per dues fonts metàl·liques.

Una escultura i una font
A la cantonada dels carrers Indústria i Castillejos, dues illes de cases més aval de l’Hospital de Sant Pau, apareix una altra novetat de la reurbanització antiga de l’avinguda. Hi trobem l’escultura d’Apel·les Fenosa El bon temps perseguint la tempesta, que combina, com el seu nom indica, el simbolisme dels dos extrems climàtics. L’avinguda es culmina amb una font pedra gres i acer inoxidable. Aparentment normal, aquesta font és d’un “valor arquitectònic enorme”, segons indica el catedràtic de Composició Arquitectònica de l’Escola d’Arquitectura de Barcelona, Josep Maria Muntaner, en un comentari que apareix al catàleg d’Art Públic de l’Ajuntament de Barcelona. “Pujant per l’avinguda Gaudí es converteix a la base que emmarca la visió monumental de la façana de l’Hospital i al sòcol que amaga els automòbils que circulen i que estan aparcats”, conclou el seu comentari el catedràtic.
