La Casa Enric Sanchís del Bon Pastor, considerada com l’origen del barri barceloní, es recuperarà com a equipament públic a partir del 2027. La intenció de l’Ajuntament és que les obres de la finca, que ara es troba totalment abandonada, comencin el segon trimestre d’aquí a dos anys, un cop s’hagi redactat el projecte executiu. La reforma s’inclourà dintre del Pla de Barris dels barris del Baró de Viver-Bon Pastor. El pressupost previst és d’uns 2,5 milions d’euros.
Si no s’han produït canvis, la proposta municipal preveu destinar la finca històrica a espais i serveis culturals associatius i per a joves. Aquests usos seran els que s’ubicaran en l’immoble, però la intenció de l’Ajuntament és construir un edifici annex amb sales polivalents insonoritzades per a usos musicals. La parcel·la té 392 m², però amb l’equipament annex es pretén arribar als 537 m² de sostre. També podrà acollir alguns dels serveis que ara es fan al centre cívic.

Segons es va explicar en el consell de barri del Bon Pastor del 3 de juny, el calendari amb el qual treballa l’Ajuntament és fer una sessió oberta al veïnat el 19 de juny per validar el programa d’usos requerits. El setembre d’aquest any, l’Ajuntament convocarà un concurs d’arquitectes per redactar el projecte executiu d’acord amb la proposta a desenvolupar.
Una recuperació “llargament esperada”
En un document enviat al veïnat, el consistori reconeix que la recuperació de la Casa Enric Sanchís és “llargament esperada per les entitats del Bon Pastor”, les quals els darrers anys han desenvolupat una tasca “propositiva molt valuosa” al voltant d’aquest espai. L’Ajuntament n’és propietari des del 2019.
També des de Junts, el 2023, es va reclamar la rehabilitació de l’edifici. “És una reclamació veïnal des de fa més de 20 anys”, va explicitar el partit a les xarxes socials. I aquest mateix divendres, la consellera-portaveu de la formació independentista a Sant Andreu Ximena Gadea ha registrat un prec en el qual demana al govern municipal que en la reforma s’incorporin elements que recordin el seu passat fabril, així com el moment en què el Bon Pastor es va convertir en un barri de Barcelona.

Tot i la importància de la Casa Enric Sanchís com a origen del barri del Bon Pastor, el mal estat de les estructures de la finca només permetrà conservar les façanes, però no les parts interiors, indica un document municipal de gener del 2023 [veure aquí].
Enric Sanchis va ser un empresari químic que va encarregar l’edificació de la casa fa un segle a l’actual passeig d’Enric Sanchís, 17-25, però que en aquell moment el lloc formava part del municipi de Santa Coloma de Gramenet, del qual Sanchis en va arribar a ser alcalde durant la dictadura de Primo de Rivera. El 1907, Sanchis ja havia aixecat a la zona la fàbrica de la seva indústria química, i als anys 30 del segle passat es van edificar 26 cases d’obrers que es van conèixer com a Barriada Sanchís.
Al #BonPastor, la Casa Sanchís és un testimoni viu del passat industrial del barri.
— ximena gadea (@menagadea) June 6, 2025
Hem demanat al govern que, en la seva rehabilitació, s’hi incorporin elements que en recordin la història fabril i l’agregació del barri a Barcelona.
Cal preservar la memòria! pic.twitter.com/i7iwC9Qvnr
Un obús de la guerra va explotar el 1981
El web Pobles de Catalunya, la guia del patrimoni històric i artístic dels municipis catalans, esmenta que Sanchís va morir l’any 1935. Durant la Guerra Civil, la casa va ser col·lectivitzada i es va utilitzar per fabricar armament. El març passat, Luis Carmelo, portaveu de l’associació veïnal AVIS del Bon Pastor, recordava al TOT Barcelona que el 27 d’abril del 1981 un obús de la guerra va esclatar als terrenys de la finca. L’explosió va causar tres morts.
Després de la guerra, la casa va passar a les mans de les filles d’Enric Sanchís. I una d’elles, la Ramoneta, va convertir la finca en una escola per als fills dels treballadors. Els anys 60, l’edifici es va abandonar, i abans que fos del consistori, pertanyia a 16 propietaris.
El Pla de Barris, més de 300 actuacions
Ja fa algunes setmanes que l’Ajuntament està donant a conèixer les inversions previstes pel Pla de Barris 2025-2028. En el conjunt de la ciutat, es preveuen 315 actuacions valorades en 300 milions. Només en el cas de Ciutat Vella, el consistori hi destinarà 30 milions. Als barris la Prosperitat i Trinitat Nova, vuit milions, i al Carmel, 10. Molts dels projectes són per revertir situacions de pobresa i combatre les desigualtats.