Les obres del futur Camp Nou són perceptibles des de diversos punts de la ciutat. El projecte faraònic de l’Espai Barça impressiona de lluny, però potser encara més de ben a prop. Acostar-se als treballs és adonar-se de la dimensió del projecte i de la quantitat de moviment que generen les tasques de construcció del nou estadi. No només és el tràfec constant de treballadors i operaris, sinó també de maquinària, soroll i pols. L’actuació requereix tant d’espai logístic que les constructores inclús s’han apropiat d’una part dels terrenys de la Masia per ubicar-hi els clàssics mòduls d’obra per als empleats, que estan ubicats a l’esplanada que dona a la façana principal de l’edifici.
A només uns metres de la porta principal del recinte que durant dècades va ser el bressol de les futures generacions de jugadors blaugranes, unes tanques d’obra aïllen una part dels jardins, separant-la dels treballs. Es tracta d’un petit tros de terreny engolit gairebé del tot per les males herbes i flanquejat completament per aquestes tanques, sense cap obertura que indiqui que algú hi té accés. Un espai tancat al bell mig del qual trobem un bus antic i mig rovellat, amb els colors blaugranes pintats al xassís. Aquest, però, no és un vehicle qualsevol, es tracta del darrer bus supervivent del conegut com a Barça de les Cinc Copes.

El vestigi abandonat d’una generació històrica
Instal·lat des del 20 de maig del 1922 al Camp de les Corts i després d’uns primers anys marcats per la duresa de la Guerra Civil Espanyola i la postguerra, el Barça començava a veure la llum de la mà d’una generació magnífica que es va fer un lloc en el cor dels aficionats blaugranes. La llegenda de Ramallets primer i l’arribada de Ladislau Kubala després van suposar un punt d’inflexió en la trajectòria del club, que passaria als annals de la història gràcies a la consecució de cinc trofeus diferents en els inicis de la dècada dels cinquanta: la Lliga, la Copa d’Espanya, la Copa Llatina, la Copa Eva Duarte de Perón i el Trofeu Martini & Rossi. Conegut amb el nom del Barça de les Cinc Copes, aquell equip va evidenciar la necessitat de continuar creixent en un nou estadi i va portar la directiva a començar a plantejar-se la construcció del que seria el futur Camp Nou.
Així doncs, el bus ara aïllat en un espai a tocar del carrer d’Elisabeth Eidenbenz és un dels vestigis supervivents d’aquella època daurada del club. El vehicle va estar exposat dins de l’antic estadi blaugrana, però des de fa uns anys està abandonat al costat de les obres iniciades el juny de 2023. En declaracions al TOT Barcelona, el FC Barcelona assegurava ara fa un any que la intenció era evitar que el bus acabés convertit en ferralla i que es preveia salvar-lo i restaurar-lo. Tanmateix, sembla que aquests treballs encara hauran d’esperar, mentre el vehicle es va rovellant exposat a l’aire lliure a les inclemències del temps i sense cap mena de manteniment.
