Comença una nova etapa per a la històrica presó barcelonina la Model. El Departament de Cultura ha anunciat aquest dissabte que comença l’actuació per descobrir i consolidar les pintures murals originals que Helios Gómez va fer en homenatge als presos a l’anomenada popularment com a “capella Gitana”, situada a la cel·la número 1 del primer pis de la quarta galeria de la presó Model de Barcelona. Es tracta d’unes pintures que fa més de dues dècades que no es poden veure en les visites a l’emblemàtic centre penitenciari, ja que han quedat cobertes per sobreposicions de capes de pintura -les quals encara es mantenen avui en dia.
El pintor, cartellista i poeta sevillà va començar a elaborar aquests murals pels volts de l’any 1950, durant una de les seves estades a presó. A banda d’artista, Helios Gómez es va convertir en el representant més emblemàtic del grafisme ibèric de la primera meitat del segle XX, i també, en un revolucionari i militant anarquista durant la Guerra Civil espanyola. A causa de la repressió de la dictadura franquista, doncs, el pintor va anar entrant i sortint de la Model en diverses ocasions. Durant aquestes estades, el cartellista andalús va començar a decorar la cel·la número 1 de l’antic corredor dels presos condemnats a mort, la qual cobria les funcions d’oratori, motiu pel qual se la va rebatejar com la capella Gitana.

El bateig de la capella
El nom de la capella ve donat pel fet que tots els personatges, inclosa la Verge i el Nen, estan representats amb la pell fosca característica de l’ètnia gitana a la qual l’artista pertanyia. De fet, totes les pintures murals van dedicades als presos i a la seva patrona la Verge de la Mercè – patrona també de la ciutat de Barcelona. Aquestes pintures van ser tapades el 1998 amb diverses capes de pintures, tant blanques com blaves, argumentant motius d’higiene. Gràcies a diversos testimonis fotogràfics antics es coneixen les composicions pictòriques a dos dels paraments de la cel·la. Des de llavors, l’Ajuntament de Barcelona ja ha començat a treballar per recuperar la memòria històrica de l’artista, que tot i no ser barceloní de naixement ha generat un impacte per a la ciutat.