Barcelona ho té tot a punt per celebrar “La GRAN pantalla”, un festival internacional dedicat a desmuntar els prejudicis i estereotips que hi ha sobre les persones grans. Aquest any ho farà a través de nou pel·lícules, cinc de les quals amb producció catalana, i divuit curtmetratges, que es podran veure de forma gratuïta al cinema Girona del 4 al 9 de juliol. Amb l’entrada també es pot participar de xerrades que organitzen els productors d’aquests films, que giren al voltant de l’amor, les cures, la soledat, la bretxa digital o l’emergència climàtica, entre altres temes.
Totes aquestes produccions competeixen davant d’un jurat expert. Però no són les úniques projeccions. El festival també facilita a les persones grans un altaveu per demostrar que també poden formar part del cinema. L’espai ‘Curtmetratges participatius’ mostra tres històries, d’entre 20 i 30 minuts, relacionades amb la lluita de dones grans. La Florida és vida narra el “passat, el present i els desitjos de futur” d’un grup de dones de l’Hospitalet de Llobregat. Tens molt a moure!, el procés de creació de dansa contemporània de dones de 65 anys. I per últim, l’espai participatiu projectarà A la bretxa, un curt que mostra la vida d’una dona gran que fa 15 anys que viu sola.

Activitats paral·leles
Més enllà de les projeccions, el festival organitza altres activitats per aprofundir en la vida de la gent gran i com el cinema pot servir per visualitzar el col·lectiu. Hi ha prevista una taula rodona sota el títol ‘Persones grans al cinema català’, moderada per la periodista Nuria Vidal i amb la participació de cineastes de la talla de Mario Torrecillas (guionista de Loli Tormenta), Marta Romero Coll (directora de Toda una vida) i Enric Ribes (director de Cantando en las azoteas).
Paral·lelament, es farà una classe magistral sobre el procés de treball d’aquestes pel·lícules amb les dones protagonistes de Cuerdas, pel·lícula publicada el 2019 on les persones grans tenen un paper important. La sessió l’impartirà Estibaliz Urresola, directora del llargmetratge. Per últim, també hi ha previst un concert a la fresca amb el ritme de Son de la Rambla, un grup de músics sèniors aficionats a la música cubano-catalana, la qual es dediquen a portar a diferents racons de Barcelona. L’espectacle serà aquest diumenge, 2 de juliol, a la plaça de la Vila de Gràcia.